Abc132 skrev:
En fråga gällande toaletten som jag vill placera så nära väggen som möjligt.

Finns det någon regel om hur nära avloppet får vara väggen? Måste jag ha en glipa på 5-10 cm bakom toaletten, eller kan de stå mot väggen?

Väggarna kaklas

Tätsystem "Höganäs-Mira"
Ja, helt säkert finns det en regel, men också praktiskt. Toaletten bygger bakåt och måste få plats.

Hur är det med brunnen?
Det framgår inte av bilden hur dena ser ut.
Är den godkänd eller måste den bytas ut?
Utgår från att du bor i BRF?
Du vet väl att brunnen ägs förmodligen av föreningen och ett ingrepp måste godkännas av dom.
I gamla hus är det alltid en risk för underliggande lägenhet när en gammal brunn skall bilas fram.

jag skulle nog satsa på utanpåliggande rör, rören ska komma ut vinkelrätt för att det ska gå att tätskikta ordentligt.
Är det mycket att putsa så kan det bli dyrt eller ta lång tid, snabbputs är dyrt och vanlig puts ska torka länge

Vad har du på andra sidan väggen där vattnet ska vara? Du kanske kan regla ut där och dra rören på den sidan och sedan rakt igenom?

Krilleman
Abc132 skrev:
7 cm spårning... Borde väl gå att ta några cm i betongen sedan någon spånskiva man sätter på och tar resterande... 2 cm tjockare vägg köper jag, men ej 7cm! [bild]

Blir fult om det ej kommer ut vinkelrätt antar jag?
Håll dig till utanpåliggande rör om du vill spara på centimeterna och underlätta för dig själv! Om man har infällda rör måste dessa komma ut helt vinkelrätt för att kunna tätskikta och ansluta blandarfäste/väggbrickor korrekt!

Abc132 skrev:
En fråga gällande toaletten som jag vill placera så nära väggen som möjligt.

Finns det någon regel om hur nära avloppet får vara väggen? Måste jag ha en glipa på 5-10 cm bakom toaletten, eller kan de stå mot väggen?
Minst 6cm!

Matnyttig läsning på sida 25: säkervatten

Lägg upp en bild, eller två, på ditt eget badrum så kan vi kanske hjälpa dig mer!

Redigerat:
6cm till avloppsrörets kant. gör att det är ca 8cm mellan väggen och wc's cistern. Om du väljer en ifö sign "6860"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.