C
corre: Duschblandade eller under en kommod?
10 svar · 3,4k läst
·
S
SJÖVÄGEN: Hej Någon som har fyllt lättfyllnadsmassa i bjälklaget? Har byggt till huset och nu ska det bli ett badrum, halva badrummet hamnar i nya delen och halva i gamla. Det är 210 respektive 220 reglar i bjälklagret på cc60. Under är det krypgrund ca 180cm högt. Nu är jag inne på att fyllas nya delen med lättfyllnadsmassa (EPS-cement) för att badkaret ska stå där. Det blir vattenburen
0 svar · 3,9k läst
F
fredand44: Hej! Tusen tack för ditt svar. Jag ska försöka ta bort så mycket fog jag kan utan att skada taket och sedan lägga på ny. Mvh Fredrik
2 svar · 1,6k läst
·
I
injonil: Snickare kan inte bygga badrum, det har jag själv erfaranhet av.
49 svar · 8,6k läst
·
J
JerreEssberg: http://www.svenskakakel.se/ I deras online-katalog på sidan 104-105. Fanns några fler i katalogen som liknade.
2 svar · 1,4k läst
·
T
torparnorpan: Som med annat så är det beroende på var du läser. Våtrumsvägg 2012 så är det 70mms reglar som gäller,punkt slut, för det är det enda de har provat ut. Att det skall vara det beror ju på att man kan behöva sätta upp något i framtiden som du inte vet om idag, och då skall de vara säkert att skruva upp den saken var som helst. Att GVK säger ok till 45: är inte fel men då följer
16 svar · 5,9k läst
·
S
swejocke: [citat] Vi har just denna blandare till vårt badkar. Funkar bra. Det enda som kan finnas att klaga på är att samtliga blandare vi fick installerat låter rätt mycket (vi har nämnda blandare + två till handfat + en duschblandare). Vet inte om lätet beror på trycket i våra ledningar eller att rören första halvan av huset är lastgamla? Men snygga är dem!!
4 svar · 3,6k läst
H
hemmabyggets: Tack för snabbt svar. Förhoppningsvis är det helt åtgärdat. Skall kontrolleras. Det som kom ut på klinkers är mest otrevligt, men kan ju tvättas bort. Funderar med på det som rann ut inne i själva trumman. Det var motsvarande dropp därinne som tidigare orsakade mögel på insidan av trummans vägg. Nu såg det ut att vara lika mycket vätska på golvet i trumman (efter renovering) som
2 svar · 1,4k läst
N
norrbottenstorpet: Ja, bottenventil kallas det. De fästs genom att man klämmer en tätring mellan de båda metallhalvorna som är gängade och skruvas samman. Kostar 150 - 400 kr beroende på modell. http://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-push-down/
1 svar · 8,2k läst
C
corre: Det borde gå att lösa med ett enklet vattenlås och en 110-50muff med 50-32 gummimuff. Vattenlås tex http://faluplast.se/ovriga/vattenlasrsk-857180332mm__1005
1 svar · 1,5k läst
B
blygarn: Hej! vi håller på och planerar ett badrum (övervåning, villa kalmar) och försöker göra badrummet så smalt som möjligt (typ 2x3.5m) vi ska passa in en dusch och då det är ett fönster i hörnet kanske man kan placera duschen längs med väggen. Är det någon som har gjort något likande, det passar nog inte med bara en glasvägg utan man vill ha ett duschhörn, men som placeras utmed
0 svar · 1,1k läst
R
Rooney: Vi ska låta en hantverkare lägga in ny våtrumsmatta och våtrumstapet i vårat badrum på 15 kvm. Inget avancerat jobb antar jag. Vi har fått en offert från en mattläggare på orten, men när jag kollar om företaget är anslutet till GVK så finns det inte med. Hur sjävklart är det att man bör välja en hantverkare som är ansluten till GVK?
0 svar · 1,1k läst
J
Jored: Ja, tid är ju pengar... Och det där lät ju inte så fasligt dyrt!
8 svar · 2,3k läst
S
spekerök: Välkommen till forumet! Äldre stuk på ventil>>http://www.rinkabyror.se/artikel/spolcisternvent-lekande/ Om det blir för kort byggmått.>>http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-rornippel-15/?select=true Är bra att till arbetet>>://www.rinkabyror.se/artikel/planpackning-fiber-15r/?select=true Annars får du åka till din lokala rörmokare och höra om han har en begagnad att undvara från
1 svar · 4,6k läst
·
R
Roland112: ja, märkligt tycker jag. tillverkarna måste ju fattat detta...
16 svar · 11,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag tro att det går åt pipsvängen :thumbdown: Jag tänkte mig något sånt här http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/interi%C3%B6r-tr%C3%A4/inv%C3%A4ndiga-panelbr%C3%A4der/v%C3%A5trumspanel-3290-f01-sl-dark-11x620x240-900208832
5 svar · 2,8k läst
O
Odjuret: [citat] Helt sant,,,, det viktiga är om felet kan anses dolt eller inte....
12 svar · 1,6k läst
M
mulpac: [citat] Lättare att böja, svårare att få rakorna att vara raka och snygga.
4 svar · 1,5k läst
dadid
dadid: Tack för bra tips. Fann i mellantiden att Wösab hade ett par minimalistiska saker som Jonny: http://www.fyndmax.se/p/badrum-3781/handdukstork-3491/elektriska-3493/handdukstork-wosab-jonny-500x1390-mm-81831.html#.Uhy9_csaySM
4 svar · 3,6k läst
·
V
vectrex: Balja skulle jag nog säga bara funkar så länge barnen är små. Åtminstone våra barn ledsnade ganska snabbt att sitta i ett så litet kar. Jag renoverade vårt badrum förra sommaren och då gjode vi såhär: [bild] Badkaret är ett Ifö BK-PRO. Fungerar utmärkt att duscha i. Vi satte blandaren rätt högt upp och gjorde fallet så att det skulle gå att byta ut till vikväggar och vanlig
8 svar · 3,6k läst
·
S
sforskarn: Hallå där igen! Skulle bara meddela att jag gjorde som ion föreslog och stängde av vattnet och skruvade isär den. Var en smart konstruktion med fjäderbelastade gummipackningar som låg mot en kula med hål i. Visade sig att packningarna satt fast och inte fjädrade, därav tätade dom inte riktigt och kranen droppade. Efter att pillat loss dom och gjort rent dom och loppet som dom satt i
10 svar · 5,6k läst
·
nino
nino: rören är väl oftast 100mm så då går det att täta med en avloppsmanschett, är det bara ett don så bör det väl vara helt ok, ska du ha en PAXfläkt så kanske elnissarna har några synpunkter
1 svar · 1,3k läst
·
S
spekerök: eriobe>> Du får lossa pottan och kika in i spolröret och se om det ligger en "vattendelare" som Dr L kallar det. Ser ut som ett kort t-rör som skall ge lika vatten åt båda hållen. Har själv missat denna pryl, när man är klar så kikar man i kartongen så ligger den kvar i botten, bara lossa och göra om. mvh
10 svar · 2,9k läst
S
systemfel: [citat] Folie systemet har sina brister när man överlappar skarvarna hur ska dessa någonsin torka ?????? har börjat visa sig att där är det läckage --- dok under extrema tester men endån....
19 svar · 11,3k läst
nino
nino: nejdå, sätt upp plyfa och gips men utan regeln ovanför dörren, flytspackla och mät hur högt dörren går, kapa upp gips o plyfa, peta i en regle som skruvas i de stående reglarna och skruva med långa gipsskruv genom plyfa och gips in i regeln. eller gör som jag skrev i tidigare inlägg
11 svar · 3,6k läst
S
systemfel: ja design e fint men ett helvete och renovera ... själv har jag Oras blandare beröringsfria :) perfekt när man har barn :) bara fram med händerna och vips vattnet kommer bort med händerna vips vattnet slutar.. dom finns i design också.. www.oras.com
16 svar · 6,2k läst
·
S
systemfel: ta dit en fukt kille/tjej som mäter bara upp med dollar så får du det svart på vit ........ är det en brf som du köper en lägehet i så kolla upp tex vad är där för planer för framtiden tex stammbyte mm
1 svar · 1,1k läst
S
systemfel: alligator plugg är grymmt bra använder bara detta vid badrums montering :)
6 svar · 8,5k läst
·
G
Gabbe1: Mikael_L i ett nötskal :thumbup: (Observera att detta endast ska ses som en komplimang och jag är själv en luttrad prisjägare samt blocketfyndare)
10 svar · 3,0k läst
pelpet
pelpet: Jag håller med biggles12 här, det är jättebra att du har idéer om hur du vill ha det och är beredd att lägga ner tid och pengar på att fixa till det. Och varför inte? Det finns ju en massa andra personer som kan bygga badrum, så varför skulle du inte kunna det? Det du däremot ska vara medveten om är att badrum är bland de svårare sakerna att bygga, och en stor del av alla
53 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.