Jag har själv försökt att komma på en smart lösning på glipan mellan vägg och parkettgolv vid dörröppningen till sovrummet utan att lyckas. Då väggen är sned behövdes det göra en större glipa, än vad normalt behövs göra, för att få in parkettgolvet. På den vänstra sidan fortsätter även glipan en liten bit runt hörnet inne i vardagsrummet, fast den är inte lika stor.

Mitt stora dilemma är att det är en skjutdörr som går utanpå på väggen inne i vardagsrummet (den syns i på den högra sidan) Bilderna är knäppta från vardagsrummet. I sovrummet har jag en golvsockel med ett avslut som syns i den vänstra bilden och där syns också glipan.
Den enda sidan som är bra är den som är vid skjutdörren och där syns den dessutom inte.

Jag har funderat på en list, men den står troligtvis upp för mycket och går dessutom inte att göra runt hörnet. Passa in en list i gliporna är väl inte bra då golvet behöver lite utrymme att röras på? Har även funderat på om det finns matt brun silikon eller liknande att fylla upp men frågan är om det blir snyggt?

Hoppas på att någon kommer med en briljant idé som jag inte har tänkt på och som funkar och blir snyggt! :D

Tack på förhand!

//Mala
Dörröppning_vänster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppning_höger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En list borde gå utmärkt att lägga runt hörnet, bara att geringssåga. Men blir den för hög kan du nog använda en kvartsstav. En annan idé är att såga ut en liten bit golv och trycka ner i hålet. Det finns också brunt spackel som man kan använda. Har själv kört det för att snygga till brister i golvläggningen.
 
Swe_Mala skrev:
Jag har funderat på en list, men den står troligtvis upp för mycket och går dessutom inte att göra runt hörnet. Passa in en list i gliporna är väl inte bra då golvet behöver lite utrymme att röras på?
Spontant, utan att ha en lösning på din fråga, så tycker jag att bilderna visar att du redan glömt att det måste finnas rörelseutrymme mellan parkettgolv och vägg. På bilderna ser det ut som att det ligger dikt . ?? :confused:
 
Vi satte en tunn list, ca 10x7 mm i ek just för att det måste vara en glipa för rörelse.
 
Swe_Mala skrev:
Jag har själv försökt att komma på en smart lösning på glipan mellan vägg och parkettgolv vid dörröppningen till sovrummet utan att lyckas. Då väggen är sned behövdes det göra en större glipa, än vad normalt behövs göra, för att få in parkettgolvet. På den vänstra sidan fortsätter även glipan en liten bit runt hörnet inne i vardagsrummet, fast den är inte lika stor.

Mitt stora dilemma är att det är en skjutdörr som går utanpå på väggen inne i vardagsrummet (den syns i på den högra sidan) Bilderna är knäppta från vardagsrummet. I sovrummet har jag en golvsockel med ett avslut som syns i den vänstra bilden och där syns också glipan.
Den enda sidan som är bra är den som är vid skjutdörren och där syns den dessutom inte.

Jag har funderat på en list, men den står troligtvis upp för mycket och går dessutom inte att göra runt hörnet. Passa in en list i gliporna är väl inte bra då golvet behöver lite utrymme att röras på? Har även funderat på om det finns matt brun silikon eller liknande att fylla upp men frågan är om det blir snyggt?

Hoppas på att någon kommer med en briljant idé som jag inte har tänkt på och som funkar och blir snyggt! :D

Tack på förhand!

//Mala
[bild][bild]
det finns parkettfog i olika färger att köpa.
Jag köpte på hornbach , funkade perfekt!
 
Såga ut en katt i profil och måla svart och ställ ovanpå glipan. När man har svårt att dölja saker kan man förstärka istället.
 
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp om det går att kapa en täcklist till 4 mm i höjd för då skulle den gå in under skjutdörren när den skjuts igen. Såg den här täcklisten med T-profil i 10 mm bredd som inte ser så hög ut http://www.duuri.fi/skarvlister-221/articles/lister-av-naturek och där man kanske kan kapa bort den vertikala delen ;) Om inte bilden ljuger vill säga...
Ska även kolla upp brunt spackel och parkettfog, fast det är kanske samma sak?

Roland53: Tror att du missuppfattade mina bilder. Det vita i bilderna är väggen sett uppifrån. Jag skrev fel när jag skrev att jag tog bilderna från vardagsrummet. Vad jag menade var att jag stod i vardagsrummet och tog bilderna uppifrån över dörröppningen. Glipan är närmare 10 mm och jag tror det är fullt tillräckligt :)

Ni kanske kan hjälpa mig med en till fråga?
Har ni sett täcklister i ek som är 4 mm hög och 30 mm bred? En snickare lade in en sån list i skarven mellan badrumströskeln och parkettgolvet med lim men som tyvärr åkte loss efter nåt år och jag lät den ligga där och bli sönderskrapad då limmet byggde upp den. Har inte hittat den hos någon av bygghandlarna. Kan det vara så att snickarn själv har kapat till den lägre höjden?

//Mala
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.