Håller på med ovanvåningen i en SMV Mariannelund och har kommit fram till badrummet.
Vad ska regelavståndet vara i snedtak, golv och väggar?

Snedtaket är det cc 1200 (takstolarna) och cc 300 glespanel, räcker det när jag ska ha våtrumsskivor och kakel? Eller ska jag regla upp cc 600 innan jag slår på glespanelen?

Räcker det med cc 600 + 22 mm golvspån (+ flyttspackel och armeringsnät) för klinkers på golvet?

Är det cc 450 som gäller i väggarna när jag ska ha våtrumsskivor och kakel?

Har precis (2007) byggt badrum på övre plan till SMV.

Snedtak är ok i trä vad jag förstått. Vi har byggt enligt bbv (bkr) och har snedtak med trästommar,gips o vårtumsfärg. Nya våtrumsgips på väggar o spån på golvet.

Skall du ha kakel på "snedtaket" vet jag dock inte om det räknas som vägg, det käver ju mer bärighet kanske så jag skulle då dimentionera det som väggen. Dimenstionerna gäller specifikt för den skiva du väljer, finns olika skivor med olika mått o olika krav. Följ anvisning från leverantör är det generella kravet.

Vi har cc600 golv med 22mm spån och vår BBV firma skippade armering pga att det tydligen är ok om man har armeringsfibrer i spaklet /Maxit nått) och badrummet är under 10kvm. Då är det hållbart utan nät....

Tack för svaren!

Pratade även med "mitt" byggvaruhus och dem har en multiskiva som är ny i Sverige och godkänd för våtrum. Dessutom 30 % billigare!

I snedtaket är det ok med cc 600 på reglar och cc 300 på glesen vid kakel.
I väggarna är det ok med cc 450 vid kakel.
I golvet är det ok med cc 600 på reglar och 22 mm golvspån om man använder spackel med armeringsfibrer, som Åsa76 säger.

Mikael_L
Och det har sagts många ggr, men är nog värt att upprepa många ggr till ... :o
"Lita inte på vad dom säger på byggvaruhusen!"

OK, ibland har dom rätt, men allt som oftast fel.
Säkrast är BKR och BBV's skrifter samt tillverkarnas rekommendationer.
Det här forumet är också ganska bra.

Nu har du DT kanske fått rätt uppgifter, vad vet jag, men finns det minsta osäkerhet så dubbelkolla.

Åsa 76 skrev....
Vi har cc600 golv med 22mm spån och vår BBV firma skippade armering pga att det tydligen är ok om man har armeringsfibrer i spaklet /Maxit nått) och badrummet är under 10kvm. Då är det hållbart utan nät....[/QUOTE]

O jag har hört att så fort man har golvärme så skall man ha armeringsnät även om man har flyt med fiber i.

K
verktygsgurun skrev:
O jag har hört att så fort man har golvärme så skall man ha armeringsnät även om man har flyt med fiber i.
Och det stämmer inte. Allt är upp till tillverkaren av spacklet.

Vi har golvvärme, ingen armering. skall vara byggt enligt BBV.

K
Åsa: Och det är det också i det läget som beskrivs ovan. Det ser du i de bifogade monteringsanvisningarna som medföljer kvalitetsdokumenteringen.

Hej! Väcker upp tråden!
Ang. CC i väggarna, är det inte bättre att ha 30 eller 40 - för att det ska passa in på skivorna?
Kan man ha OSB på motstående sida av innerväggen? Alltså den sidan som inte är in mot badrummet?

Mikael_L
blygarn skrev:
Hej! Väcker upp tråden!
Ang. CC i väggarna, är det inte bättre att ha 30 eller 40 - för att det ska passa in på skivorna?
cc30, 40 och 60 passar 120 cm skivor.
cc30 och cc45 passar 90 cm skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.