2 177 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måla över gammal tapet?
Har ett badrum/toalett där det sitter en gammal tapet (utanför själva dusch-delen där en annan plasttapet sitter).
Tapeten verkar vara spaltbar, så frågan är om det går bra att dra ner tapeten och måla över med våtrumsfärg?
Har tittat på beckers våtrumsgrund och våtrumstäck men förstår inte riktigt vilka steg som behöver göras... Fungerar följande:
1. Riv bort ett lager i den spaltbara tapeten
2. Måla med våtrumsgrund (spädd 1:1 med vatten)
3. Måla över med våtrumstäck 2-3 ggr
4. Färdigt?
Eftersom badrummet är mer än 20 år gammalt och ska renoveras inom ett par år max så är detta bara ett sätt att slippa de extremt fula tapeterna sålänge
Tapeten verkar vara spaltbar, så frågan är om det går bra att dra ner tapeten och måla över med våtrumsfärg?
Har tittat på beckers våtrumsgrund och våtrumstäck men förstår inte riktigt vilka steg som behöver göras... Fungerar följande:
1. Riv bort ett lager i den spaltbara tapeten
2. Måla med våtrumsgrund (spädd 1:1 med vatten)
3. Måla över med våtrumstäck 2-3 ggr
4. Färdigt?
Eftersom badrummet är mer än 20 år gammalt och ska renoveras inom ett par år max så är detta bara ett sätt att slippa de extremt fula tapeterna sålänge
Bortsett från det olämpliga (med dagens regler) att ha en tapet i ett våtrumsutrymme, så risken stor att tapeten bubblar sig när ett lager färg kommer på.
Jag skulle rekommendera; ta bort den spaltbara delen, ånga bort det underliggande lagret.
Bättrings spackla om nödvändigt med en våtrumsspackel - Måla
Jag skulle rekommendera; ta bort den spaltbara delen, ånga bort det underliggande lagret.
Bättrings spackla om nödvändigt med en våtrumsspackel - Måla
Att riva tapeten helt är inget alternativ, och spackla slipper jag helst. Som sagt så är detta en quick-fix tills badrummet ska renoveras från grunden. Om jag ändå vill måla över, skulle proceduren jag beskrev ovan funka då? Jag är lite osäker på hur grundfärgen fungerar..
Eller bör man måla med grundfärg i 1:1-spädning och sen måla igen med grund outspädd för att slutligen måla med täckfärg?
Eller bör man måla med grundfärg i 1:1-spädning och sen måla igen med grund outspädd för att slutligen måla med täckfärg?
Den spaltbara delen måste bort. Den har förmodligen en plastyta och är inte målningsbar.
Är du osäker så provmåla en liten bit.
Det osäkra är det som blir kvar (pappersskiktet när du dragit ner ytterskiktet). Om detta är dåligt limmat så släpper det och bubblar sig när en våt färg målas på.
Återigen - prov måla på en lite bit för att se hur den uppför sig.
Första strycket skulle jag använt en billig matt färg för att få en "isolering" mot pappersytan.
(Vill påpeka att jag inte är yrkesmålare utan utgår från hur jag hade gjort)
Är du osäker så provmåla en liten bit.
Det osäkra är det som blir kvar (pappersskiktet när du dragit ner ytterskiktet). Om detta är dåligt limmat så släpper det och bubblar sig när en våt färg målas på.
Återigen - prov måla på en lite bit för att se hur den uppför sig.
Första strycket skulle jag använt en billig matt färg för att få en "isolering" mot pappersytan.
(Vill påpeka att jag inte är yrkesmålare utan utgår från hur jag hade gjort)
Klicka här för att svara