A
Finns det något säkert sätt att ta fram eldosor som glömts kvar bakom tätskikt och humidboard etc och nu finns bakom kakel?

Med säkert menar jag både att man kan ta fram dosorna utan att äventyra tätskiktet och att man inte ska riskera framtida problem med elsäkerhet. Eldosorna ska vara till att ansluta tvättstapel och väggen där dosorna finns är i våtzon 1, då det kommer att vara en duschplats bredvid tvättstapeln.

Det är en behörig firma som utför jobb med att renovera badrummet.

om man vet var dom finns så är det "bara" att borra upp den, vet man inte så är det värre...

Jag kaklade tydligen över en dosa till golvvärmen, som tur var så hade jag kort på just den väggen så det löste sig enkelt.

Sitter det en magnet i dosan?

Vet du var dosan är och vill borra fram dem eller vill du ha tips på hur du ska hitta den?

Fast man får väl inte ha eluttag i våtzon 1??? Kanske därför de är överkaklade?

A
OK, jag vill helst inte borra alls, eftersom det är en firma som gör hela renoveringsjobbet, men alla andra eldosor i rummet har varit synliga under hela arbetet med tätskikt och kakling. Dosorna till tvättstapeln "försvann" under något väggmaterial någon gång under arbetet.

Väggen är 180 cm bred, är mot yttervägg, och ska rymma både duschplats och tvättstapel. Jag tycker att det verkar konstigt att äventyra kakel och tätskikt genom att borra efter dosorna när kaklet är satt, speciellt när det ska vara duschplats intill. Både kaklet och skivorna riskerar väl att spricka? Så det som jag är orolig för är om detta blir riktigt gjort.

Eldosorna är nyinstallerade av elektriker, eftersom placering av tvättmaskin ändrats. Enligt elektrikern kan man ansluta tvättmaskin i vägguttag, eftersom jordfelsbrytare också har installerats.

Om det finns magneter i dosorna vet jag inte. Brukar det finnas det?

A
Om dosan är korrekt monterad så är det bara plattsättaren som gjort fel som inte tagit upp hål i tätskiktet och på så vis missat dosan vid kakling. Det spänner rätt bra i en skiva om man inte tar upp doshål. Antingen borrar man med kakelhålsåg precis över dosan eller så spräcker man kakelplattan, gör hål i tätskiktet för dosan och fixar fast en ny kakelplatta MED doshål i.

Magneten plockade nog snickaren ur efter håltagning i skivan.

Uttag ska vara 120cm horisontellt från duschhuvud eller 60cm horisontellt från badkarskant.

Mikael_L
Allinug skrev:
Eldosorna ska vara till att ansluta tvättstapel och väggen där dosorna finns är i våtzon 1, då det kommer att vara en duschplats bredvid tvättstapeln.

Det är en behörig firma som utför jobb med att renovera badrummet.
Jadu...
I zon 1 och 2 får du inte ha vägguttag till TM, TT över huvud taget.

I zon 2 får TM fast anslutas medelst IP44-klassad kopplingsdosa, i zon 1 kan det sägas vara ytterst tveksamt att det är tillåtet att ställa upp någon TM/TT.

Så det är nog bara att låta dom förbli överkaklade och ordna en annan lösning.

A
Ok, då finns det metoder för att få fram dosorna. Sist jag såg till dosorna var det en skiva i pressat trämaterial monterad, så där har urtaget gjorts. Sedan har det satts på andra skivor, våtrumsskivor, och då har jag så här i efterhand inget minne av att jag skulle ha sett några dosor. Sedan har det ytbehandlats och kaklats. Så jag tror att dosorna är under våtrumsskivorna. Det låter ju inte bra med spänningarna.

Intressant med avstånden till uttagen. Jag var lite fundersam till varför elektrikern satte dem på den höjden, men det måste väl vara i höjd med duschhuvudet, och avståndet blir också OK.

Hoppas nu att de hittar dosorna.:)

T
Om ni vet ungefärlig höjd är det ju bara att "knacka" ner en eller två plattor och leta upp hålen, inga konstigheter.

Om man tvunget inte vill ta ner någon platta så kan du ta en dragvajer och köra in i flexröret till dosan från andra hållet och köra igenom den tills det tar stopp och köra den fram och tillbaka så man kan lokalisera ljudet eller känna vara det knackar, märker och borrar ett hål, träffar man nu rätt så är det enkelt att förstora upp hålet sedan.

Ok såg du inga hål i humdidboarden så kanske hole in one magneterna sitter kvar i dosan. Då går det säkert att hitta hålen med magnet sökaren :)

A
Jag antar att TM och TT hamnar i zon 2 då, om uttaget befinner sig 120 cm från duschhuvudet, men själva väggen är preparerad som en våtzon 1-vägg (om jag förstått detta med zonerna rätt).

Enligt elektrikern skulle det gå bra med stickproppsuttag om man har jordfelsbrytare, men det känns ju lite tveksamt att spola med vatten så pass nära ett uttag. Men först måste de ju förstås leta rätt på dosorna...

Är det vanliga apparatdosor så borde de sitta intill en regel. Om du nu vet var de är. Men med CC60 så kanske du kan göra en kvalificerad gissning.

Klantskallar.....tror det blir väldigt svårt att hitta dosorna om det inte finns foton....är det en inne eller ytterväg dosorna sitter i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.