Renoverare
· Stockholm
· 20 663 inlägg
Hej, vi har det jävligt tight i vårt badrumsgolv pga en bärande balk, mellan balk och ytan på betonggolvet vi ska gjuta är det 90mm (Detta mått kommer från att det är minimum för avloppet till toan),
Det betyder alltså att Vattenlåset för Unidrainen måste få plats på så sätt att underkanten på röret hamnar max 90mm från ovansidan där golvet möts. Detta vattenlås
Kollar man på ovanstående bild ser man att det är 50mm från centrum på röret till det som kallas (H). Med andra ord 50 + 25 (50mm rör) vilket blir 75mm till underkanten på röret. Då har vi 15mm till godo. Det har undrar över är detta (H). Hur vet jag detta mått?
Det betyder alltså att Vattenlåset för Unidrainen måste få plats på så sätt att underkanten på röret hamnar max 90mm från ovansidan där golvet möts. Detta vattenlås
Kollar man på ovanstående bild ser man att det är 50mm från centrum på röret till det som kallas (H). Med andra ord 50 + 25 (50mm rör) vilket blir 75mm till underkanten på röret. Då har vi 15mm till godo. Det har undrar över är detta (H). Hur vet jag detta mått?
(H) är den totala höjden på utloppshuset exklusive ram/galler. Du får alltså titta på höjdmåttet för utloppshuset på just den armatur du tänker använda till vattenlåset. Just det vattenlåset du tittar på passar till armatur# 1001, 1002, 1003, 1004, 1100, 3002 och 3004
Vilken armatur har ni tittat på då kan jag kolla.
Vilken armatur har ni tittat på då kan jag kolla.
Sorry... (H) = avståndet från överkant på utloppshuset till undersidan av kaklet (översidan av golvflänsen) vid en snabb till är en 300 mm bred 3004 den enda som kommer under 15mm (den är 12mm)
Kan du inte fräsa ur en lite grop på 5 mm i den bärande balken just där röret ska gå?
Kan du inte fräsa ur en lite grop på 5 mm i den bärande balken just där röret ska gå?
Renoverare
· Stockholm
· 20 663 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 663 inlägg
Fräsa blir nog svårt i en bärande järnbalk, men man kanske kan köra med tunnare rör just där? Om det finns skarvar dvs
edit: ah, självklart är det så
edit: ah, självklart är det så
Renoverare
· Stockholm
· 20 663 inlägg
Att tänka på är då att detta utloppshus är utan vattenlås och bara halva kapaciteten (0,4 l/s) mot det tidigare (0,8 l/s) cc rör till (H) är dessutom bara 2 mm mindre så du saknar fortfarande 1 mm.
Om du vill ha utan vattenlås rekommenderar jag att du tittar på linje 1301.0050 där måttet mellan cc rör och (H) är 37 mm och utloppsröret är 50mm
Där har du dessutom 0,6 l/s i kapacitet
Om du vill ha utan vattenlås rekommenderar jag att du tittar på linje 1301.0050 där måttet mellan cc rör och (H) är 37 mm och utloppsröret är 50mm
Där har du dessutom 0,6 l/s i kapacitet
Renoverare
· Stockholm
· 20 663 inlägg
Ajdå, det missade jag
Men den blir 48+16+18 = 82
medans den med 50 mm blir 50+25+18 = 93
Utan vattenlås är den ju obrukbar?
Men den blir 48+16+18 = 82
medans den med 50 mm blir 50+25+18 = 93
Utan vattenlås är den ju obrukbar?
Renoverare