Hej, totalrenoverar just nu ett litet radhus och har fundering kring fläkt i badrummet. Vi har självdrag, fungerar mkt bra nu när det är svalare ute.
I mitt nuvarande hus har vi fläktar som styrs av fuktigheten. det innebär att de startar automatiskt och kör på ganska länge efter att badrummet är färdiganvänt.
Min badrumsfirma säger att det räcker med det självdrag som finns.
Vad är er erfarenhet? Är det onödigt att sätta in en extra fläkt? Har tonårsbarn som bor i duschen…:D

Följ min renovering här
http://byggaombloggen.wordpress.com/

Akahigi
Sätt en fläkt, det lär du aldrig ångra. Självdrag är risk.

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Fläkt! Helst på taket.

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
En fläkt som man kan kan styra själv som inte enbart går på fukt skulle jag säga.

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Vi har också självdrag som fungerar bra...mkt fuktigare samt immigt utan fläkten / vi har en intellivent fläkt

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Vi har också Fresh/Intellivent-fläktar i badrummen samt i tvättstugan. Dessa är fuktstyrda men kan även startas med vanlig strömbrytare.

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Akahigi
Takfläkt är kung

• Gilla
byggaombloggen
  • Laddar…
Ni som verkar ha koll, är det ngt speciellt märke på takfläkt som rekommenderas?

Akahigi
Du kan kolla på soliducts utbud på nätet. Det finns också EC-fläktar som är dyrare men har nyare fläktmotorteknik och enklare kan varvtalsregleras. Tror det är Östberg som gör fläktarna för takmontering man oftast ser.

Om du kör vanlig (ac) fläkt, skaffa en flerstegstrafo för varvtalsreglering, inte en billig tyristor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.