Hej!
Kör man 8 mm kakellist till hörn när man sätter 8 mm tjokt kakel?
Jag är rädd att plast ska bli gult eller repigt med tiden så jag vill gärna ha vit metal, och då finns det inte så många tjocklekar att välja på. Skulle det funka med 8 mm? (Ska ha 20 meter...)
Är jag bara dum som väljer bort plast?
Mvh,
Andreas
Jag är rädd att plast ska bli gult eller repigt med tiden så jag vill gärna ha vit metal, och då finns det inte så många tjocklekar att välja på. Skulle det funka med 8 mm? (Ska ha 20 meter...)
Mvh,
Andreas
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Japp, samma tjocklek som kaklet så blir det snyggt. Metall är nog bättre men lär vara dyrare.
Ska du ha 8 st lister? Det var mångaAndreas Lundgren skrev:Hej!
Mvh,
Andreas
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Mina 8 mm alulister (ytterhörn) rymde inte 8 mm kakel på kapsidan. Det verkar som att listen är gjord för att passa den rundade kanten på 8 mm kakel. Lösningen blev att slipa av på baksidan av kaklet för att kapsidan skulle få plats. Ganska osmidigt. Dessutom blir det väldigt tunt med fix (plåttjockleken). 10 mm list hade varit enklare till 8 mm kakel.
Jag köpte just lister på Hornbasch. Där hade dom dels alu, dels vita i plast som är fula, dels alu som var pulverlackad vit. Den är faktiskt riktigt fin och har samma glans som mitt vita kakel. 125kr för 2,5m.
Det jag också noterade var att man hade 90 graders hörn om man vill sätta list runt ett fönster. Jag håller generellt med om att lister är en nödlösning, men ibland har man kanske inget val.
Att vinkelkapa plattorna 45 grader tycker inte jag blir bra oavsett om man har såg eller inte. det blir ett väldigt spetsigt hörn som är ömtåligt och det är svårt att få ett perfekt kap utan flisor (lite beroende på typ av platta förstås). Kakelgubbarna här på forumet har beskrivit detta i många trådar tidigare och har förstås helt rätt.
Kapning: bäst tycker jag det blir om man bara gerar 45 gr på halva tjockleken och nedåt och lämnar ytan orörd, och istället gör längdkapet på annan plats... om man nu tvunget måste ha ett hörn...
Det jag också noterade var att man hade 90 graders hörn om man vill sätta list runt ett fönster. Jag håller generellt med om att lister är en nödlösning, men ibland har man kanske inget val.
Att vinkelkapa plattorna 45 grader tycker inte jag blir bra oavsett om man har såg eller inte. det blir ett väldigt spetsigt hörn som är ömtåligt och det är svårt att få ett perfekt kap utan flisor (lite beroende på typ av platta förstås). Kakelgubbarna här på forumet har beskrivit detta i många trådar tidigare och har förstås helt rätt.
Kapning: bäst tycker jag det blir om man bara gerar 45 gr på halva tjockleken och nedåt och lämnar ytan orörd, och istället gör längdkapet på annan plats... om man nu tvunget måste ha ett hörn...
Redigerat:
OK, tack för den inputen! Det blir att leta vidare efter 10 mm vitpulverlakerade alu-lister då...imported_Benno skrev:
Vi kommer att ha lister runt två nischer, runt ett parti med tre fönster och på ovansidan av en halvvägg, så alla uter mot listerna kommer ju att vara kapat kakel.
Förresten, man man snygga till en knäckt kakelkant med smerjelduk eller något, eller är det bättre om man sågar alla plattor som ska ha "synlig" kapsida?
Om du nu ska ha kakellister så behöver du inte slipa ner den kapade kanten. Om man kapar klinkers runt en slukrist så kan det med fördel vara bra att slipa till eventuella vassa kanter med en slipkloss:Andreas Lundgren skrev:OK, tack för den inputen! Det blir att leta vidare efter 10 mm vitpulverlakerade alu-lister då...
Vi kommer att ha lister runt två nischer, runt ett parti med tre fönster och på ovansidan av en halvvägg, så alla uter mot listerna kommer ju att vara kapat kakel.
Förresten, man man snygga till en knäckt kakelkant med smerjelduk eller något, eller är det bättre om man sågar alla plattor som ska ha "synlig" kapsida?
Klicka här för att svara