Att det ska vara så svårt att hitta information om detta.
Jag ska sätta upp ett handfat, och det ska bultmonteras. Fästskruv och plugg medföljde (se bild). Om det hade varit en betongvägg så skulle det inte ha varit några konstigheter, men nu är det så att jag har en träregel bakom väggen. Troligen skulle det kunna fungera att sätta pluggen i träregeln om jag borrar hålet till pluggen väldigt tajt, men jag vet ju inte säkert. Gängorna på skruven ser för små ut för att jag ska våga skruva den direkt i väggen utan plugg.
Badrummet har plastmatta på golv och vägg (se bild).
Nu har jag fått tips från fackman som säger att jag ska skippa pluggen och borra 2-3 millimeter mindre hål än kärnan på skruven. Är det någon mer fackman som håller med eller argumenterar emot?
Jag ska sätta upp ett handfat, och det ska bultmonteras. Fästskruv och plugg medföljde (se bild). Om det hade varit en betongvägg så skulle det inte ha varit några konstigheter, men nu är det så att jag har en träregel bakom väggen. Troligen skulle det kunna fungera att sätta pluggen i träregeln om jag borrar hålet till pluggen väldigt tajt, men jag vet ju inte säkert. Gängorna på skruven ser för små ut för att jag ska våga skruva den direkt i väggen utan plugg.
Badrummet har plastmatta på golv och vägg (se bild).
Nu har jag fått tips från fackman som säger att jag ska skippa pluggen och borra 2-3 millimeter mindre hål än kärnan på skruven. Är det någon mer fackman som håller med eller argumenterar emot?
Tack så mycket!corre skrev:
Jo, nyckeltaget hade jag koll på. Jobbar inom verkstadsindustrin sedan många år, och är inte helt oerfaren med hantverkande som sådant, men det är så otroligt stor skillnad på metall och trä och hur olika material beter sig, och min försiktiga natur gör att jag inte vill chansa.
Måste du använda de medföljande skruvarna? Inte bättre att bara dra i en träskruv avsedd för trä?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Tack, men tanken är nog att handfatet bara ska vila lätt mot kommoden och att man ska kunna demontera den enkelt utan att behöva montera bort handfatet. När handfatet väl är fastskruvat i M10-skruven så kommer det sitta rejält.spekerök skrev:
Nej, det måste vara dessa skruvar, eller åtminstone skruvar som har en M10 i andra änden. Det måste ju hålla handfatet på plats utan att göra sönder det.Andreas Lundgren skrev:
Japp! Jag gjorde som föreslaget. Kärnan på skruven är 8,5 mm och jag borrade 6. Gick tungt men bettade riktigt ordentligt.arnel skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden