Hallå, har precis flytspacklat badrumsgolvet efter en totalrenovering. Imorgon kommer mattläggaren och kollar läget innan han lägger in plastmattan. Jag har hela tiden trott att man bara viker upp plastmattan på toaröret och att det är godkänt ur tätskiktssynpunkt men nu ser jag på flera ställen att man gjutit klack på genomföringen och började då googla lite och får uppfattningen att detta är ett krav på alla rörgenomföringar i golv förutom avlopp och golvbrunn.

http://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar

Måste jag gjuta en klack på detta toarör? Kan klacken isf. vara rund? Annars går det ju inte att täta mattan mot.

20140410_221043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Nej, givetvis ska det inte vara någon "klack" på toaröret, hur hade du tänkt att toastolen skulle komma på plats sedan?

Inga avloppsrör ska ha klack......du läser reglerna som fan läser bibeln:wow:

• Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men däremot tror jag att ni måste bestämma er nu för hur ni ordnar själva toaanslutningen.
Om det ska vara någon stos, om röret ska sticka upp en bit över golvet eller kapas ner osv osv.

Kolla gärna med mattläggaren vad h*n önskar för lösning. Bolla gärna svaret här sedan.

tank77 skrev:
Nej, givetvis ska det inte vara någon "klack" på toaröret, hur hade du tänkt att toastolen skulle komma på plats sedan?

Inga avloppsrör ska ha klack......du läser reglerna som fan läser bibeln:wow:
Tack för svaret. Gå och lägg dig, du verkar behöva en tupplur med ditt humör. Jag har inte tolkat några regler utan jag frågar hur det ska tolkas. Trodde det var tanken med ett forum.

Mikael_L skrev:
Men däremot tror jag att ni måste bestämma er nu för hur ni ordnar själva toaanslutningen.
Om det ska vara någon stos, om röret ska sticka upp en bit över golvet eller kapas ner osv osv.

Kolla gärna med mattläggaren vad h*n önskar för lösning. Bolla gärna svaret här sedan.
Hej. Röret är inget 110 rör utan en toastoss. 120mm med rak kant. Ska väl bara vara att kapa på rätt höjd och montera gumminippel, iaf. enligt min rörmokare. Men jag ska kolla med mattläggaren imorgon om han har några invändningar. Natti natti

men toalettröret är väl ett avlopp?
golvbrunn, wcavlopp och handfatsavlopp är de genomföringar som "får" finnas i ett golv, renoverar man så kan man ha tex elementrör och eller vatten och då spacklar man oftast en klack

Är det en toastoss så är det precis som du säger, möjligen att mattläggaren vill såga av det lite för att kunna halsa mattan enklare

nino skrev:
men toalettröret är väl ett avlopp?
golvbrunn, wcavlopp och handfatsavlopp är de genomföringar som "får" finnas i ett golv, renoverar man så kan man ha tex elementrör och eller vatten och då spacklar man oftast en klack

Är det en toastoss så är det precis som du säger, möjligen att mattläggaren vill såga av det lite för att kunna halsa mattan enklare
God morgon. Jovisst är toalettrör ett avlopp. Jag har varit inne på att det ser ok ut som det är nu hela tiden tills igår kväll när jag läste på en annan tråd om att det skulle gjutas klack pga. diverse andra problem. Nyfiken som jag är började googla på ämnet och hamnade då på GVK's hemsida där det står följande:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt. Vid renoveringsarbeten ska man alltid undersöka om det går att flytta rör från golv till vägg. Går inte det, kan man till exempel gjuta en klack runt röret eller rörknippet, alternativt som ett avsteg från GVKs branschregler täta rören fackmässigt med stos, tätband, manschett eller liknande lösning. Avsteg får aldrig ske i duschplats eller motsvarande.

Detta tolkade jag som att man i största möjliga mån ska försöka flytta upp rörgenomföringar på vägg, även avlopp (t.ex. vägghängd toa och handfat) även om detta inte är ett krav. Går det inte att flytta rörgenomföringen kan man gjuta en klack alternativt täta med manschett och tätskikt. Aldrig hört talas om att gjuta klackar på rören tidigare så jag blev nojig och frågade. Skulle jag t.ex lägga klinkers hade jag väl tätat toaröret med manschett och tätskikt direkt mot golvet? Efter att ha läst texten ett flertal gången förstår jag innebörden, men det var inte solklart vid första anblick.

Toaröret sticker upp ca. 80mm som det är nu så det måste ju kapas oavsett. Om jag kapar till 40-60mm enligt GVK borde det funka bra då toalettens rör börjar 20 mm över golv?

ifo-sign-wc-stol-6870-23975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låt rörmokaren kapa röret om du inte ska installera wcn själv.
Var väl Malmberg som skulle spackla klack runt wc röret för att det kom för nära väggen (tror jag )

nino skrev:
Var väl Malmberg som skulle spackla klack runt wc röret för att det kom för nära väggen (tror jag )
Absolut. Men man vill ju ändå vara med ifall mattläggaren nu får för sig att göra annorlunda. Det stämmer nog att det var i malmbergs tråd jag såg det först och sen började jag googla. Tack för hjälpen iaf.

nino skrev:
Malmgren! Jag blir alltid kallad Malmberg av någon anledning :D
Precis, jag är närmare än 60mm så kommer gjuta en klack.

AndersMalmgren skrev:
Malmgren! Jag blir alltid kallad Malmberg av någon anledning :D
Precis, jag är närmare än 60mm så kommer gjuta en klack.
Det var Nino som började ;-)

Och att du gjuter klack är för att kunna frångå reglerna med manschetter och tätskikt då ditt rör hamnade för nära väggen?

Sorry Malmgren :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja, jag satte avloppet så nära så att djupet blev 200 ink kakel. Följde geberits anvisningar utan att tänka på att de kan gå mot säker vatten. Å andra sidan en vägg som är djupare än 200 skulle se för bulkig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.