2 390 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Pool i vinterträdgård mot husvägg - hur göra med ytterväggarna?
Hej
Funderar på att anlägga en inomhuspool i vinkel till huset.
Det blir som en vinterträdgård där vi "tar" två väggar från huset.
Två ytterväggar i poolhuset blir glaspartier/skjutdörrar och till tak funderar vi på kanalplast som också är isolerande - anpassad för en vinterträdgård.
Gräva för pool och sedan gjuta platta till övrigt golv bredvid pool.
Vi har inte riktigt fått klarhet i hur vi ska göra med de ytterväggar som hamnar i vinterträdgården.
Ytterväggarna hamnar ju i ett utrymme som är jämförbart med ett ett våtrum så vi undrar hur ska man enklast säkra ytterväggarna i vinterträdgården och inte få fukt att vandra in i huset.
Något att tänka på?
Någon som gjort något liknande förut?
Tack på förhand.
Funderar på att anlägga en inomhuspool i vinkel till huset.
Det blir som en vinterträdgård där vi "tar" två väggar från huset.
Två ytterväggar i poolhuset blir glaspartier/skjutdörrar och till tak funderar vi på kanalplast som också är isolerande - anpassad för en vinterträdgård.
Gräva för pool och sedan gjuta platta till övrigt golv bredvid pool.
Vi har inte riktigt fått klarhet i hur vi ska göra med de ytterväggar som hamnar i vinterträdgården.
Ytterväggarna hamnar ju i ett utrymme som är jämförbart med ett ett våtrum så vi undrar hur ska man enklast säkra ytterväggarna i vinterträdgården och inte få fukt att vandra in i huset.
Något att tänka på?
Någon som gjort något liknande förut?
Tack på förhand.
Jo, lite så långt förstår jag nog.
Men det är ju redan ett slags fuktskydd i yttervägen, ska man skala bort ytterpanelen och sätta ny "innervägg" för vinterträdgården.
Eller ska man sätta den nya "innerväggen" direkt på ytterpanelen?
Men det är ju redan ett slags fuktskydd i yttervägen, ska man skala bort ytterpanelen och sätta ny "innervägg" för vinterträdgården.
Eller ska man sätta den nya "innerväggen" direkt på ytterpanelen?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
När vi tittade på hus så var där ett hus med en sådan lösning. De kunde odla bananer i sin vinterträdgård, vilket indikerar fuktnivån tycker jag.
Jag blev misstänksam för huset var ganska nytt, typ 3 eller 4 år. Ändå var samtliga ytor inomhus nymålade inför försäljningen. Jag riktigt såg framför mig hur fukten dryper från väggarna inne i huset av fuktig luft från poolen.
Jag blev misstänksam för huset var ganska nytt, typ 3 eller 4 år. Ändå var samtliga ytor inomhus nymålade inför försäljningen. Jag riktigt såg framför mig hur fukten dryper från väggarna inne i huset av fuktig luft från poolen.
Klicka här för att svara