Håller på att renovera badrummet och funderar lite på golvet. Har inte bestämt oss till 100% ännu om vi ska ha matta eller klinkers, men det lutar åt det senare..
Kommer att lägga in vattenburen golvvärme också och golvet ska flytspacklas.

MEN Det är cc60 mellan golvbjälkarna, har hört att det ska vara cc30 "eller motsvarande" (vad det nu är). Dessutom har jag pratat med bekanta hantverkare som säger att man måste ha golvgips, medan många här i forumet nämner flytspackel direkt på golvspånet.
Dessutom är jag lite orolig över golvhöjden om jag ska lägga golvspån + golvgips + flytspackel + fix & klinker (vill undvika decimetertröskeln).

Nån som vet en godkänd lösning som inte kostar fläsk eller innebär massa extraarbete (tiden börjar rinna ut..)?
1) Vad gäller ang. regelavstånd, golvgips och flytspackel?
2) Räcker det med cc60, 22mm golvspån samt 12mm flytspackel?
3) Kan man i så fall lägga värmeslangen i det flytspacket, eller försämrar det hållfastheten?
4) Idag ligger det vanligt golvspån, som jag kommer få såga upp lite för att flytta på avlopp, räcker det om jag lägger tillbaka samma skivor (får försöka såga över reglar), eller är det bättre att byta allt mot frästa spånskivor för värmeslangen? (rummet är ca 7 kvadratmeter)

EDIT: Kan tillägga att huset är byggt -94 och känns stadigt och fint i konstruktionen, inget svikt och knarr i dagsläget

Flyta ska du iallafall 35mm, mycket kortlingar så har jag svårt å se att det inte sku hålla... byt till nya 22mm skivor sen lägger du 6mm slang på det å armering sen spacklar du!

1Regelavstånd funkar med cc 600
2 vattenburen golvvärme då ska det enl Ardex anvisningar vara minst 12mm över slangen, alltså min 24mm spackel om du har 12mm slang.
3 du kan lägga slangen i spackel men du måste ha minst 12mm spackel över slangen
4 du kan lappa i golvspånet, blir en annan konstruktion om du använder spårade skivor.

Ingen golv gips! Ska du ha skivor på golvet ska det vara en godkänd skiva utan papp, tex Minerit VT ( tror den har bytt namn)

Ska du flyta så ska det också vara armering ( i de flesta fall)
Du måste nästan bestämma dig för en spackeltillverkare och ringa deras support om du vill ha ett helt korrekt svar

Kolla sidan 17 här
http://www.gvk.se/media/3470/Säkra Våtrum - september 2011 - utgåva 4.pdf

Max centrumavstånd 600 mm mellan bjälkar, vid upp till 4,2 m mellan stöden.
υ Max centrumavstånd 300 mm mellan bjälkar, vid upp till 5,3 m mellan stöden.
Här förutsätts bjälkar med dimension 45 x 220 mm med virkeskvalitet K24 eller motsvarande. Bjälkarna ska vara
säkrade i sidled mot vippning. Vid högre belastning eller vid särskilda förutsättningar gällande bjälklagskonstruktion, krävs en särskild belastningsberäkning

nino skrev:
1Regelavstånd funkar med cc 600
2 vattenburen golvvärme då ska det enl Ardex anvisningar vara minst 12mm över slangen, alltså min 24mm spackel om du har 12mm slang.
3 du kan lägga slangen i spackel men du måste ha minst 12mm spackel över slangen
4 du kan lappa i golvspånet, blir en annan konstruktion om du använder spårade skivor.

Ingen golv gips! Ska du ha skivor på golvet ska det vara en godkänd skiva utan papp, tex Minerit VT ( tror den har bytt namn)

Ska du flyta så ska det också vara armering ( i de flesta fall)
Du måste nästan bestämma dig för en spackeltillverkare och ringa deras support om du vill ha ett helt korrekt svar
Just det 12mm slang... inte 6mm, som jag inte vet var jag fick ifrån...

Okay. Tack för era svar.
Några följdfrågor:
5) Antar att det är samma regler som gäller även om man bara lägger plastmatta? (har lite strul med datorn och kan inte läsa PDFerna från BKR och GVK just nu)

6) Vad gäller golvvärmen, är 12mm det minsta man kan ha? (7kvm badrum kräver inte så tjock slang)
7) Och kan man lägga den i spårade skivor, har för mig att det är 18mm spår?
8) Har ofta fått höra att man inte kan lägga vattenburen golvvärme med plastmatta, men tycker det låter märkligt.. Stämmer det eller är det något folk har fått för sig bara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.