Vi ska renovera vårat badrum som är ganska litet (2,7 kvm). För att få plats med en någorlunda normalstor dusch tänkte jag sätta igen ventilationsluckan som finns bredvid fönstret. Det finns ventilationsöppning i taket också så det bör inte va något problem. Jag har nu rivit gamla kakel/klinkers samt masonit skivorna. På tisdag ska VVS gubbarna dra om rören sen är tanken att jag ska lägga upp våtrumsskivorna.
Hur hade ni satt igen ventilationsluckan? Bifogar några bilder på hur det ser ut. Jag tänkte lägga in lite isolation och sen våtrumsskiva över. Rätt eller fel? Vad ska man göra med utsidan? Behöver jag ta bort gallret och sätta dit en bräda istället?
Hur hade ni satt igen ventilationsluckan? Bifogar några bilder på hur det ser ut. Jag tänkte lägga in lite isolation och sen våtrumsskiva över. Rätt eller fel? Vad ska man göra med utsidan? Behöver jag ta bort gallret och sätta dit en bräda istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall inte ha någon ventilationslucka i badrummet. Där skall enbart finnas utsug och luften tas från andra rum. Därför går det bra att ta bort luckan. Ta bort och sätt en skiva framför hålet. Isolera och bygg med våtrumsgips på insidan.
På bilden från utsidan ser det ut som om ventilationsluckan är ett eget "karmparti".
Hela den biten ska isf ta ut och ersättas av en reglad väggkonstruktion som kvarvarande fönster kan fästas i.
Mot detta regelverk kan du sen ansluta våtrumsskivorna och tätskikta.
Om det är en del av fönstrets karm, så måste den delen skäras loss och ersättas av ett regelverk så du kan ansluta skivorna mot detta.
Annars kan det i framtiden bli mkt svårt att byta fönster om det behövs av någon anledning.
Hela den biten ska isf ta ut och ersättas av en reglad väggkonstruktion som kvarvarande fönster kan fästas i.
Mot detta regelverk kan du sen ansluta våtrumsskivorna och tätskikta.
Om det är en del av fönstrets karm, så måste den delen skäras loss och ersättas av ett regelverk så du kan ansluta skivorna mot detta.
Annars kan det i framtiden bli mkt svårt att byta fönster om det behövs av någon anledning.
Klicka här för att svara