Hej!

Vi håller på med omfattande renoveringar av vårt hus, och turen har nu kommit till att bygga upp en vägg i vår källare för att avgränsa badrummet från en litet förråd. Källaren är dränerad i våras och golvet i badrummet är omgjort med isolering, betong och golvvärme.
Och från vad jag kan läsa och förstå så vill man undvika så mycket organiska material som möjligt i en källare, och även i samband med badrum. Så tankarna går då såklart mot stålregel och våtrumsskivor.
Men för att förstärka vid upphängning av hyllor/skåp/duschstång och stabilisera rör som går igenom väggen skulle jag vilja ha antingen kortlingar(i trä) eller en OSB skiva bakom våtrumsskivan. Vilket båda är organiska, vilket blir fail. Kan man köra stålregel som kortling och fästa dylikt i?

Enligt vad jag läst på forumet så verkar det vara okej med kortlingar i trä, men då borde jag få sätta dit min OSB också?

Är lite förvirrad.

PS. Har inte skrivit något förut här på byggahus, men har läst otroligt mycket. Särskilt efter att vi köpt hus, så vill tacka för det samtidigt som jag ställer mina frågor! DS.

Paul-Staffanstorp
Är det ingen större vägg så hade jag valt plyfa istället för OSB och ser du bara till att den inte "står på golvet" så är det ju ingen större fara om du inte får en gigantisk översvämning men då blir ju allt förstört oavsett material.
Likaså kan du ju sätta vanlig gips men se bara till att det släpper från golvet och inte kan suga ev. fukt ur golvet.

nackdelen att håll upp dom från golvet är att man får en glipa som man måste fylla med något och helst då inte spackel som kan suga vatten och transportera upp i skivan

Sant, det är väl främst om det ligger kloss an golv eller vägg som det kan vandra in fukt i dem.
Och glipan kan jag väl täcka med våtrumsskivan som jag sätter utanpå OSB'n?

Varför plyfa istället för OSB förresten?

Paul-Staffanstorp
Glipan är ju bara ett problem mot badrummet och där kan man ju fylla ut med latexfog t.ex.

Plyfan tycker jag personligen är formstarkare och sätter du dessutom 15mm så behöver du inte bekymra dig om kortlingar alls och kan skruva upp saker precis var du vill. ;)

Stålskena i botten sen träreglar och på det plyfa som du släpper upp 10mm hade väl fungerat.

Tänker att det blir stålreglar, OSB (upphängd nån centimeter) och sen våtrumsskiva i nivå med golvet, så slipper jag en glipa. För våtrumsskivan ska väl klara den lilla fukt som kommer genom golvet, förutsatt att det inte blir översvämning?

Paul-Staffanstorp
Beror ju på vad du väljer för våtrumsskiva... de av gips kan väl bli förstörda och suga upp fukt kan jag tycka...

Latex kostar inte många kronor idag och jag hade hellre fyllt med detta.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.