Ja, eftersom jag är KÖPARE så har jag åsikter om hur jag vill att det ska vara när jag KÖPER en tjänst. Eftersom Byggahus är till just för oss konsumenter så är det väl inte så konstigt att jag diskuterar ur köparens perspektiv? Det som är konstigt är alla dessa företagare som inte kan hålla fingrarna borta från kakburken.

Som köpare är det väldigt bra att ha en förståelse för grundläggande affärsprinciper. Det är inga egna synpunkter jag ger uttryck för utan enkla basfakta kring förhållandet mellan en köpare och en säljare. Ta till dig detta och använd det när du köper saker nästa gång istället.

Och som säljare är det väldigt bra att för en förståelse för kundernas situation och önskemål.

Jag har inga problem med att få köpa det jag vill ha. Jag har nyss fått infarten asfalterad på en offert med takpris.

Det största måttet på en entreprenörs Professionalism är dess vilja att kunden får det denne vill ha. Allt annat sekundärt. Efter som kunder sällan själva vet vad de vill ha gäller det att vara lyhörd och proaktiv

Som jag skrev tidigare i tråden: Det är inte enbart pris och kvalitet på arbetet som styr hur man väljer vem man köper av, även bemötandet spelar in. Många gånger spelar bemötandet mer in än priset. (Det är därför folk betalar dricks på krogen, för att de är nöjda med bemötandet, inte för att de tyckte att priset var lågt.)

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Om detta (vikten av bemötande och service etc) är vi helt eniga.

Vad har då detta att göra med de grundläggande fakta kring tjänsteförsäljning som jag presenterat tidigare - du verkar invända mot det jag säger eller missförstår jag dig?

Dina grundläggande fakta är ju bara svammel. Jag har som sagt var själv nyss fått garageinfarten asfalterad av en firma som gav mig en offert på löpande räkning med takpris. Jag behövde inte ens tjata om det.

Han var dessutom så schysst att han sa att vi får halva etableringskostnaden eftersom de skulle asfaltera åt en granne en bit bort samtidigt, han hade kunnat ta ut hela etableringskostnaden från bägge kunderna om han velat tjäna pengar.

Ok, jag ger upp. Man ska inte ödsla tid på den som inte förstår och ej heller vill förstå.

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Med korrekta/tydliga förfrågnigsunderlag har jag inte haft några som helst problem med att anlita hantverkare/entreprenörer med kontraktsformen löpande räkning med tak. En enda gång har en entreprenör nekad den kontraktsformen. Har nyttjat detta både för utbyggnad av hus, total utvändig ommålning av hus samt en del mindre arbeten. Detta som köpare av tjänster.
Vid några tillfällen har jag begärt in priser både i form av fastpris och löpande med tak. I de flesta fall har fastpriset överstigit löapande med tak något. Sen har det slutliga priset understigit lämnat takpris i några fall. Och detta kan inte varit några dåliga åtaganden för leverantörerna då de gladeligen lämnat anbud vi nästa upphandling.

Denna kontraktsform är även vanlig i många offentliga upphandlingar, då framförallt när det gäller tjänsteprodukter. I upphandlingar av denna typ agerar jag leverantör och jag ser inga problem med att nyttja denna form av kontraktsform som säljare heller.

För att detta ska fungera krävs att det finns tydliga förfrågningsunderlag/avtal om vad som ingår och vad som inte ingår.

Helt klart måste även köparen kunna ställa krav på vilken kontraktsform son ska gälla. Och accepterar säljaren inte kontraktsformen köparen önskar, oavsett vilken, får anbudet gå till någon annan.

Hur har det gått Badrums?

kpettert skrev:
Hur har det gått Badrums?
Hej KpetterT
Tack för att du frågar. Vi valde en annan hantverkare till slut. Han sätter igång i morgon så nu håller vi tummarna!

Våtrumssäkrade hälsningar
/Badrums

Vad skönt! Då håller vi tummarna att det inte dyker upp "fler" otrevliga överraskningar!

Fridens liljor Badrums!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.