Hallå,

Har precis köpt ett fritidshus från 75 där ytskiktet i duschen är slitet på sina håll, skarvarna på våtrumstapeten överlappar inte och har släppt på ställen, sedan rör sig konstruktionen en del så tapeten är helt skrynklig på sina ställen.
Sedan är hålen för rördragningen riktigt slitna och finns risk för att fukt kan tränga in. Gissar på att det är dels pga att väggarna rör sig och dels pga att alla kopplingar skruvas loss under vintern då det bara är sommarvatten indraget.
Som grädde på moset så är ju brunnen självklart i princip den högsta punkten på golvet och fallet, ja... det är väl både bak-, fram-, sid-, in- och utfall.

Då detta verkligen inte är något vi orkar eller vill ta tag i närmaste tiden så kommer vi slänga in en duschkabin för att inte riskera några direkta fuktskador.

Nu till min fråga, tack du som orkat läsa dig genom hit(!) :) :
Vi kommer som sagt lägga krut på en hel del annat på huset så, hur kan jag enkelt och billigt lägga ett extra lager skydd på väggarna? Kan jag måla med våtrumsfärg direkt på våtrumstapeten? Bör jag göra något åt skarvarna först? Hur och med vad? Rörhålen i väggen, räcker det att fylla med typ något sånt här: våtrumsfog

Som ni säkert märker är jag ingen byggare eller något, första gången jag äger något - nu kan jag inte längre ringa och gnälla på hyresvärden när något krånglar för att sedan stå och sörpla kaffe och slänga ur mig snickartermer som jag febrilt googlat innan hantverkaren dyker upp :) Så hjälp mig gärna som om att jag går i förskolan!

Tack för all er hjälp!

Mvh alekks

Redigerat:
Med en kabin behövs väl inget fixande av väggarna tänker jag. Sen att skruva loss alla kopplingar varje vinter låter som ett konstigt upplägg. Borde ju gå att tappa ur på ett smidigare sätt.

Real7 skrev:
Med en kabin behövs väl inget fixande av väggarna tänker jag. Sen att skruva loss alla kopplingar varje vinter låter som ett konstigt upplägg. Borde ju gå att tappa ur på ett smidigare sätt.
Stort tack för ditt svar!
Precis, tänker inte göra några större åtgärder iom att vi tänker sätta in en kabin, men det är vissa ställen som det behövs fixas på pga att det släppt så mycket o.s.v. samt eftersom det blidas ju fortfarande fukt där inne trots kabinen. Finns det någon best practice när det gäller att fixa sådana här skador/problem? Det jag tänker är att man kanske bara trycker ut lite våtrumssilikon som "klister" och ev. målar över med våtrumsfärg... Eller blir det kanske lite kaka på kaka?

När det gäller att tappa ur efter säsongen så håller jag med om att det borde finnas ett smidigare sätt, dock är säljarna ett dödsbo och dottern som vi haft kontakt med verkar inte ha speciellt stor koll på vad som blivit gjort öht på/med huset. Och jag med mina begränsade kunskaper kan bara gå på sunt förnuft och jag kommer inte på något bättre sätt idag.

Känns som bäst-före-datumet på badrummet passerat ordentligt. Duschkabin låter som en bra idé. Därutöver känns det inte lönt att göra så mycket mer. Blir bara riktiga fullösningar. Ni får istället kalkylera med en riktig renovering rätt snart.

Men visst kan du lägga i någon slags fog på de värsta ställena. Inte silikon dock om du tänkt måla. Silikon fäster ingen färg på. Iofs vet jag inte hur väl det går att måla på våtrumstapet heller...

Men även att måla känns som mycket jobb att lägga ner på något som ändå aldrig kommer bli bra. Maskering, torktider på våtrumsfärg etc gör att det säkert tar några dagar.

Ang. rören. Måste väl gå att sätta dit några avtappningskranar där det blir vatten stående?

För att tömma rören på vatten så öppna alla kranar och avtappningen på VVBn, sedan så kan man kopplar på en kompressor vid någon koppling och blåsa rören tomma på vatten, man kan behöva öppna/stänga kranar om vartannat. I vilken ordning kranarna ska öppnas/stängas får man prova sig fram.

På dom campingar som jag jobbat på 96-03 tömde vi stugor och ledningarna i backen (till tappkranar ute) på vatten på sådant sätt.

För att tömma rören på vatten så öppna alla kranar och avtappningen på VVBn, sedan så kan man kopplar på en kompressor vid någon koppling och blåsa rören tomma på vatten, man kan behöva öppna/stänga kranar om vartannat. I vilken ordning kranarna ska öppnas/stängas får man prova sig fram.

På dom två campingar som jag jobbat på 96-03 tömde vi stugor och ledningarna i backen (till tappkranar ute) på vatten på sådant sätt.

Om badrummet är nästan 40 år gammalt och uppenbart slut finns det inget enkelt ytskiktsfix som hjälper. In med duschkabinen och spara pengarna till att göra det ordentligt så småningom.

Stort tack för alla svar, det hjälper mig mycket!

Badrummet har de fixat till någon gång de senaste 5 - 10 åren. Även om de kanske inte dragit nya rör och så, men våtrumstapeten och så är relativt nytt. Även om det inte är riktigt "värt" att små fixa utöver kabinen så är det nog mest estetiskt så att man inte t.ex. råkar dra upp det ännu mer.

Tack ännu en gång för era svar och tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.