Hej,
Jag är nyinflyttad i en lägenhet som är ett renoveringsobjekt. Därför vill jag så snabbt som bara möjligt göra om badrummet så att vi kan flytta in på riktigt. Genom föreningen har jag fått kontakt med en hantverkare som de går i god för och som verkar väldigt bra, har gjort massa jobb i föreningen och kan husen. Han kan dessutom åta sig arbetet med jättekort varsel. Problemet är att jag är lite orolig för att han vet att vi är lite desperata tidsmässigt och därför tar i rejält med vad det kommer kosta. Någon med bättre koll på sådant här som kan bringa lite klarhet?

Det rör sig om ca 3.5 kvm badrum. Vi ska inte göra några konstigheter. Riva ut det gamla, täta osv, kakla, sen sätta toalett, spegelskåp med lampa, kommod, duschhörn, handdukstork istället för gamla elementet. Det som är lite extra är att den så kallade "grodan" ska bytas ut och att golvbrunnen ska flyttas lite grann.

Hans offert ligger på 143.000 kr inkl moms för allt arbete (inkl rivning, container, bortfrakt av det gamla, hyra av maskiner, tätning, allt fog/tät-material osv och själva plattsättning och installation av nya badrummet).

Det som inte ingår är rörmokarkostnader (ca 25.000 kr) och själva materialet i form av allt kakel, spegelskåp, toalett osv osv (ca 30.000 kr). Summa totalt landar alltså på närmare 200.000 kr. DOCK är detta innan rotavdraget. Så en stor bit av kakan försvinner ju där.

Jag pratade med en annan i samma förening som gjort badrummet via annan hantverkare. Och hennes landade på något liknande. Detta är ju Stockholm innerstad, så priserna är väl sinnessjuka när det gäller detta precis som med allt annat.

Här är offerten lite mer i detalj:

Utbilning av badrum, igengjutning av golv, lagning av väggar. Primning och tätskikt, kakling och läggning av klinkergolv. Uppsättning av skåp och detaljer.

Arbetskostnad 70 000,00

Material: Ej kakel eller klinkers 19 800,00

Container: 4 575,00

Maskinhyra: 2 100,00

Målning av tak och snickeri: 3 500,00

Elarbeten: Golvvärme och framdragning av el till maskin 9 700,00

Resor och transporter 4 500,00

Summa: 114 175,00

Moms 25 % 28 544,00

Pris inkl. moms 142 719,00

Supertacksam för all hjälp jag kan få! Han verkar som sagt bra på alla sätt – utom att det (eventuellt) är för dyrt.

D09
🙀🙀🙀

Har aldrig förstått det där med att badrum ska vara så jäkla dyra.

Visst, du har gett han lite jobb men Vafan...

En bekant betalade 89000kr för ett Pytte Pytte toalett och då rev han allt
Iofs 4-5 år sen.

Tror ni inte att ni kan göra det själva?

Alt bryt loss delmoment som riva etc
Hitta annat material som är billigare, köp själva etc

Vansinnigt dyrt! Men som alltid ta in fler offerter för att ha något o jämföra mot.

Enda jag reagerade på var maskinhyra! Att hantverkaren inte har egna verktyg anser jag inte att du som kund ska stå för

• Gilla
1hus
  • Laddar…
Lutte skrev:
Njae, vid två av mina tre genomförda badrumsrenoveringar var maskinhyra en post i offerten eller slutfakturan, så det är inte helt ovanligt. Cramo och liknande uthyrningsställen vänder sig väl främst till yrkesmän så där finns tydligen en marknad. Det verkar som att många hantverkare undviker att köpa in ett gäng Hilti i olika storlekar för 10' - 40' kr styck.

Om jag ska gissa orsakerna så kan jag tänka mig att man inte vill binda upp så mycket kapital, verktygen är stöldbegärliga så man vill inte ha dem liggande i bilen, de används bara ett par dagar vid en badrumsrenovering och om man går i konkurs så ingår verktygen i konkursboet.

"Arbetskostnad 70 000,00" <-- vad är detta?

Svarar du, "Arbetskostnaden för hela renoveringen"... så ställer jag motfrågan:

"Målning av tak och snickeri: 3 500,00" <-- vad är då t ex det här?

Men svarar du istället, "Dom 70 000 är arbetskostnad för bara rivning fram till färdig fog. Dvs. plattsättarens jobb, exkl. el, vvs och målning". Så undrar jag vad timpriset är innanför tullarna?

Låt säga 400 plus moms. Då skulle 70 lax motsvara 4 veckor och 2 dagar. Det låter horribelt för 3.5m2. Är det månne samma snubbe som här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/234728-hur-manga-timmar-ta-att-kakla-den-har-vagg.html

Sen om du undanhåller information om speciallösningar, t ex kaklade valv, inkaklade badkar, etc m.m. Då kan det snabbt springa iväg.

Redigerat:
  • Gilla
1hus och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Tack jebe.... du skrev ungefär vad jag tänkt skriva... sinnessjuk arbetskostnad...

Men tydligen är det andra priser i Stockholm än i Skåne iaf ;)

Ett normalt badrum utan speciallösningar brukar ju ligga mellan 80-120 tim beroende på olika faktorer som tillgänglighet och parkeringsmöjligheter etc.

80tim x 400:- = 32000:-
120tim x 400:- = 48000:-

I de priserna jag nämner ovan räknar man självfallet in att forsla bort allt byggavfall och maskiner ingår för vad är det för specialmaskiner man kan behöva i ett badrum ????????????
Har man inte en saneringsfräs för att fräsa bort fix eller ev. limrester så kanske man ska byta bransch... ännu värre om man inte har en borrhammare/bilmaskin/skruvdragare... eller kakelskärare !!

I tidsåtgången räknas även målningen in.

Detta gör att han debiterar 70000 + 4575 + 2100 + 3500 = 80175:- +moms

Sååå.... dubblat timtaxan har han ju garanterat gjort typ... ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Som vanligt, har man bråttom är det bara betala och se glad ut. Besväras du av kostnaden, vilket är normalt, gör du dig besväret att ta in ytterligare offerter. Så enkelt är det.

Paul-Staffanstorp skrev:
Sååå.... dubblat timtaxan har han ju garanterat gjort typ... ;)
...du måste förstås tänka på att priset blir rätt EFTER rot......

En bra grundregel är väl att alltid begära att arbetskostnaden specas med timmar och timkostnad?

Nerre skrev:
En bra grundregel är väl att alltid begära att arbetskostnaden specas med timmar och timkostnad?
Beror väl på om det är en fastpris offert eller inte !

Även om det är fastprisoffert är det väl bättre att få "Arbetskostnad 100 h á 700 kr" än "Arbetskostnad 70 000 kr"?

Framförallt om man ska jämföra offerter eller se om offerten verkar rimlig är det ju intressant att veta om firman har räknat med 100 timmar á 700 spänn eller 200 timmar á 350 spänn.

Ja det är bra att få allt möjligt och omöjligt, men det är väl inte så vanligt att man offererar fastpris med angivande av antal timmar etc. Ett fastpris är ett fastpris oavsett hur många timmar det tar.

Tror inte det är många leverantörer som levererar denna typ av upplysning på en sådan typ av offert. Brukar du få det?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Njae, vid två av mina tre genomförda badrumsrenoveringar var maskinhyra en post i offerten eller slutfakturan, så det är inte helt ovanligt. Cramo och liknande uthyrningsställen vänder sig väl främst till yrkesmän så där finns tydligen en marknad. Det verkar som att många hantverkare undviker att köpa in ett gäng Hilti i olika storlekar för 10' - 40' kr styck.

Om jag ska gissa orsakerna så kan jag tänka mig att man inte vill binda upp så mycket kapital, verktygen är stöldbegärliga så man vill inte ha dem liggande i bilen, de används bara ett par dagar vid en badrumsrenovering och om man går i konkurs så ingår verktygen i konkursboet.
Anser det fortfarande vara fel! Att man inte väljer att ha egna verktyg ska inte falla på kunden.

Jag hade direkt valt bort ett företag som inte har verktygen till ett jobb dom ska göra! För äger dom inte specifika verktyg för att göra sitt jobb är dom då verkligen rätt firma för jobbet?

Jag personligen som yrkesman skäms lite varje gång man hyr banala saker som en sketen Hilti för 15k och dom gånger vi är tvungna att hyra inte drabbar det kunden utan det är en utgift för oss när vi råkar vara en maskin kort.

Så jag hade vägrat ta in en firma som står utan verktyg som bara vill maximera vinst under rot tiden. Mer intresserade av vinst än ett långsiktigt företagande.

• Gilla
1hus och 3 till
  • Laddar…
En kompis fick pris på 30000kr efter rot.

jebe skrev:
"Arbetskostnad 70 000,00" <-- vad är detta?

Svarar du, "Arbetskostnaden för hela renoveringen"... så ställer jag motfrågan:

"Målning av tak och snickeri: 3 500,00" <-- vad är då t ex det här?

Men svarar du istället, "Dom 70 000 är arbetskostnad för bara rivning fram till färdig fog. Dvs. plattsättarens jobb, exkl. el, vvs och målning". Så undrar jag vad timpriset är innanför tullarna?

Låt säga 400 plus moms. Då skulle 70 lax motsvara 4 veckor och 2 dagar. Det låter horribelt för 3.5m2. Är det månne samma snubbe som här: [länk]

Sen om du undanhåller information om speciallösningar, t ex kaklade valv, inkaklade badkar, etc m.m. Då kan det snabbt springa iväg.
Tack så mycket för hjälpen. Hans timpris för "eventuella ytterligare tillägg" är 450,00 /tim. Så närmare fyra veckor blir det ju ändå om man slår ut det. Och han sa tre veckors arbete till mig. Helvetes dilemma detta. Vill ju få det gjort asap för att ha en jävla toalett/dusch. Och det är väl det han kanske utnyttjar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.