Har en läckande brunn i ett relativt nytt badrum. Av någon anledning byttes den inte i samband med att det renoverades senast - det är en gammal gjutjärnsbrunn. Problemet är att den inte sväljer vattnet ordentligt (den är under ett badkar och det går en slang från badkaret till brunnen) när man tömmer badkaret och då börjar det läcka en del i källaren undertill.
Jag försökte mig på en tillfällig lösning med tätmembran från Biltema kring vad jag trodde var problemområdet men det hjälpte inte. Det verkar som om läckaget är uppe vid det cementaktiga som är längst upp i brunnen.
Går det på något sätt att fixa på ett hyfsat sätt eller är det byte av brunn som gäller?
Om man måste byta brunn, går det att göra ett ingrepp precis där var brunnen sitter/ska sitta eller är det hela badrummet som måste bytas då?
Så här ser det ut underifrån:
Jag försökte mig på en tillfällig lösning med tätmembran från Biltema kring vad jag trodde var problemområdet men det hjälpte inte. Det verkar som om läckaget är uppe vid det cementaktiga som är längst upp i brunnen.
Går det på något sätt att fixa på ett hyfsat sätt eller är det byte av brunn som gäller?
Om man måste byta brunn, går det att göra ett ingrepp precis där var brunnen sitter/ska sitta eller är det hela badrummet som måste bytas då?
Så här ser det ut underifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,det bästa är nog att byta brunnen,eftersom det är gjutgärn kan efterföljande rör ochså vara en orsak till läckaget,har du gjutet valv kan det räcka med att byta brunnen bara,annars är det nog en lite större åtgärd,kanske göra om helt.Har du inget rum under som man kan gå i taket med ett nytt ev avlopp i kanske går det redan där,det underlättar ju om brunnsröret går rakt ner.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Att döma av bild två så går ju brunnen rakt ned till en krök.
Egentligen går det inte att byta bara en brunn. Men OM badrummet är så nytt att det är foliebaserat tätskikt på golvet (alltså inte s.k rollat tätskikt). Då tror jag att det är teoretiskt möjligt att försiktigt ta bort klinker plattor runt brunnen, kanske 40cm åt alla håll. ta upp ett hål runt brunnen och montera en ny brunn. Och sedan skarva ihop tätskiktet.
Och givetvis byta ut så mycket som möjligt av det gamla röret underifrån också.
Jag har för mig att foliebaserat blev obligatoriskt 2010, det började bli populärt omkring 2008, användningen ökade och sedan blev det obligatoriskt.
Egentligen går det inte att byta bara en brunn. Men OM badrummet är så nytt att det är foliebaserat tätskikt på golvet (alltså inte s.k rollat tätskikt). Då tror jag att det är teoretiskt möjligt att försiktigt ta bort klinker plattor runt brunnen, kanske 40cm åt alla håll. ta upp ett hål runt brunnen och montera en ny brunn. Och sedan skarva ihop tätskiktet.
Och givetvis byta ut så mycket som möjligt av det gamla röret underifrån också.
Jag har för mig att foliebaserat blev obligatoriskt 2010, det började bli populärt omkring 2008, användningen ökade och sedan blev det obligatoriskt.
Klicka här för att svara
