Vissa hantverkare är dock lite kinkiga med jobb där kunden ska göra en del själv och samordna andra yrkesgrupper.

Det är svårt för hantverkaren att planera och de kan inte alltid lita på att kunden gör rätt eller blir klar i tid. Om kundens underarbete är kass så tenderar vissa kunder att ändå skylla ett dåligt slutresultat på hantverkaren. Det gäller också att kunden får in elektrikern, rörmokaren och plattsättaren vid rätt tidpunkter.

Förstår och är helt med på det, men när man får en offert som är hissad till månen så måste man ju ta tag i saken själv antar jag. Har lite andra krokar ute och hoppas landa på mer ärliga siffror. Hamnar på 70-80 efter ROT så kan det vara verkligt utan WC och handfat mm annars ser jag inget annat sätt än att försöka få till det med hantverkare på egen hand.

Paul-Staffanstorp
Fred vom Jupiter skrev:
Vissa hantverkare är dock lite kinkiga med jobb där kunden ska göra en del själv och samordna andra yrkesgrupper.

Det är svårt för hantverkaren att planera och de kan inte alltid lita på att kunden gör rätt eller blir klar i tid. Om kundens underarbete är kass så tenderar vissa kunder att ändå skylla ett dåligt slutresultat på hantverkaren. Det gäller också att kunden får in elektrikern, rörmokaren och plattsättaren vid rätt tidpunkter.
Kan bara instämma...

I de flesta fall kör jag själv på det viset... Allt eller inget...

Har tyvärr bara obehagliga upplevelser när kunder själv ska vara delaktiga och det har alltid slutat med att planeringen skiter sig och resultatet blir vad det blir och inget jag vill överlämna i slutänden...

I något fall som t.ex i augusti ska jag göra en tvättstuga där sonen i huset är elektriker och självklart ska de få lov att nyttja honom då, men avtalet är klargjort från början att om inte han är klar och det är rätt utfört till en viss dag så debiteras det stilleståndsersättning från min sida om jag inte kan komma vidare utan blir stillastående.

Måste väl för fasen hyra en VVS som fixar det han ska sen el å sen ev plattsättare. Problemet är väl att det tar längre tid bara...

Men är det ett allmänt förfarande om man har mycket jobb så höjer man notan så kunden tar ngn annan? Inom IT branschen säger vi som det är och tackar nej samt snällt hänvisar till ngn i samma bransch.

Paul-Staffanstorp
Så gör jag med...eller ber jag kunden avvakta 😊

Hänvisa till annan gör jag inte, tar in underkonsult(er) isåfall :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.