Vårt badrum renoverades för tre år sen och jag har upptäckt att i ett hörn mittemot duschväggarna är missfärgad och fuktig. Jag har försökt att göra rent det då hantverkaren efter en titt på bilderna trodde det var smuts. Frågan är vad detta beror på och om man kan kräva att firman åtgärdar detta. Vi brukar ha golvvärmen på vintertid.Se bifogade bilder.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att säga bara genom bilderna, men generellt så är inte själva fogen vattentät, utan fuktskyddet sitter under fog och kakelplattor.
Om det inte är uppenbart att fukt samlas från dusch eller annan vattenverksamhet är det kanske lämpligt att fuktmäta och försöka utröna omfattningen. Är det fuktigt bara i hörnet eller ett större område?

Som bilderna visar skulle jag nog också vilja påstå att det är smuts eftersom det tycks gå upp även på kakelplattorna några millimeter :confused:

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
På den ena bilden vid profilen så samlas det mer vatten och då har jag mer förståelse för att det kan bli som på bilden. Men där hörnet är, vetter väggen mot vår hall och den sidan kommer aldrig i kontakt med vatten men är ändå lite fuktig & "smutsig" och det är därför jag tycker det är konstigt att hörnet har blivit missfärgat just där och inte "smutsigt" någon annanstans i badrummet som inte är i direktkontakt med vatten. Bakfall?

Om du inte med blotta ögat kan se att vatten samlas i hörnet så har du förmodligen inte bakfall.

Men för att övertyga dig själv så kan du använda en stålkula. Lägg denna på lämpliga ställe och se åt vilket håll den rullar.
Ja, det är väl onödigt att påpeka att den bör rulla mot brunnen ;)

Tack Roland53 jag kollar det med kulan! Har du något annat tips på hur man får bort det missfärgade, har testat med fogrent och scotch brite men det fungerade inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.