7 470 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Hur kapa kakel fyra-fem mm?
Hej!
Visste inte riktigt var jag skulle placera denna fråga, gäller väl kakling i allmänhet, men hittade ingen passande avdelning. Det är iaf badrummet jag håller på med.
Sätter kakel på väggen i halvförband och den sista biten i varannan rad behövs tas av ungefär fyra mm. Hur gör man detta smidigast?
Förr har jag använt vinkelslipen men tycker eg inte om det, det låter och dammar... Har en handkakelsåg, men det är ju ganska många plattor.
Borde kanske planerat bättre men tyckte detta var enklast ändå när det gällde halvförband och jag inte har mycket vana att planera kakling av fyra väggar..
Tips emottages tacksamt!
Visste inte riktigt var jag skulle placera denna fråga, gäller väl kakling i allmänhet, men hittade ingen passande avdelning. Det är iaf badrummet jag håller på med.
Sätter kakel på väggen i halvförband och den sista biten i varannan rad behövs tas av ungefär fyra mm. Hur gör man detta smidigast?
Förr har jag använt vinkelslipen men tycker eg inte om det, det låter och dammar... Har en handkakelsåg, men det är ju ganska många plattor.
Borde kanske planerat bättre men tyckte detta var enklast ändå när det gällde halvförband och jag inte har mycket vana att planera kakling av fyra väggar..
Tips emottages tacksamt!
Jag brukade använda en kakelkap med klinga ( jula modell ) som man "fräser" bort det man inte vill hasophiet skrev:Hej!
Tips emottages tacksamt!
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vinkelslip med diamantklinga
Tror klingan gick på 150 spänn.
Bra att kapa minerit också.
Protte
Tror klingan gick på 150 spänn.
Bra att kapa minerit också.
Protte
Okej, tänker ni på en sådan här? http://www.jula.se/kakelkap-600w-243005D09 skrev:
Har tittat på den men tänkte att det kanske var lite overkill, men då blir det nog en sådan ändå! Ska lägga klinker sedan också och den kan nog komma till användning då också.
Jag antar att man ändå använder den vanliga skäraren när plattor bara ska delas i lite större delar? Tror min billiga ev får svårt med klinker (inget inköpt ännu så jag vet inte hur tjockt och hårt det blir) och hade tänkt hyra en kap då. Men det kanske går fort och lätt med en elektrisk fr jula? Flera plattor på en gång kanske...
Japp sådansophiet skrev:Okej, tänker ni på en sådan här? [länk]
Har tittat på den men tänkte att det kanske var lite overkill, men då blir det nog en sådan ändå! Ska lägga klinker sedan också och den kan nog komma till användning då också.
Jag antar att man ändå använder den vanliga skäraren när plattor bara ska delas i lite större delar? Tror min billiga ev får svårt med klinker (inget inköpt ännu så jag vet inte hur tjockt och hårt det blir) och hade tänkt hyra en kap då. Men det kanske går fort och lätt med en elektrisk fr jula? Flera plattor på en gång kanske...
Tyckte den var smidig och har vattenbad mot dammning
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag använder kapen till alla raka kapningar. Har en billig från Jula. Har totalt kapat något hundratal plattor, klingan är lång från utsliten ännu. Nu är det några år sedan jag köpte, så de hart nog bytt modell.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 inlägg
Jag kapar allt kakel och klinker med en sådan (från Bauhaus). Klingan tar visserligen ett par mm material men det är mycket säkrare än ritsmetoden som då och då förstör hela plattan.
Klicka här för att svara