Hej alla glada!

Jag har tänkt bygga ett badrum med bastu i en källare (50-tal suteräng) med fuktproblem.

Inte stora mängder fukt på väggen, men man ser längst ner, där golv möter yttervägg att färgen bubblar lite.

Vad tror ni om detta koncept:

1) Reglar upp en innervägg, stålregel och våtrumsskiva, då kan betongväggen andas och jag har luftspalt mellan. Jag tänker kanske också sätta mekanisk ventilation bakom för att helgardera mig.

2) jag kör endast tätskikt typ 1 på duschdelen, resterande golv och vägytor låter jag vara fria från tätskikt.

3) Men hur gör jag i bastun? 2 av bastuns 4 väggar kommer bestå av glas från golv till tak, 2 st skall vara kaklade. Kan jag ha systemet med stålreglar och våtrumsskiva på de kaklade väggarna, utan tätskit?
4) vilket tak skall jag ha i bastun? skall det vara tätskikt typ1? (är träbjälklag över)

5) skall jag ha tätksikt på golvet i bastun?

tack på förhand!

Är det inte bättre att åtgärda fuktproblemen först ?

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Givetvis har jag försökt det. Men det är näst intill omöjligt, ytterväggens-lättbetongelement står på en liten betongklack som är grundlagd på sand och annat kast material, och ibland direkt på berg. Jag har grävt upp ner till berg intill yterväggen, går ej att lägga en dräneringsslang under plattan/yttervägg, då berget är för högt på vissa ställen. istället har jag sett till att så lite vatten som det bara går rinner på berget och emot väggen.

Någon som har några kloka funderingar på hur jag bygger detta badrum med bastu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.