Jag håller på och funderar på layouten på mitt nya badrum. Skulle bli glad om jag fick några åsikter kring placeringen av toaletten. I nuläget vet jag inte riktigt om det är möjligt att ha den mellan möbeln och badkaret pga avloppet. Rummet har snedtak men det är ca 180cm som lägst.
Här kommer 3st alternativ:
Eller:
Eller:
Här kommer 3st alternativ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo alternativ 2 känns nog som den bästa placeringen. Rörmokaren jag hade här tyckte inte det var optimalt pga att behöva ta sig igenom åsarna (5st) på detta timmerhus med 8tums timmer. Ska ta in lite mer offerter/åsikter kring detta.
Så här ser det ut:
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2.
Motivering:
Alt. 1 blir wc ivägen för duschdörren samt det finns stor risk att man har sönder dörren om man krockar den med wc.
Alt. 3. Fungerar väl, men det blir onödigt dödutrymme i hörnet.
Motivering:
Alt. 1 blir wc ivägen för duschdörren samt det finns stor risk att man har sönder dörren om man krockar den med wc.
Alt. 3. Fungerar väl, men det blir onödigt dödutrymme i hörnet.
Har haft en snickare här nu som ansåg att det bästa var att ha kvar toaletten på den ursprungliga platsen ( alt 1) beroende på att man skulle behöva vara tvungen att förstärka upp golvet med lättbetong och armering annars. Ska grubbla på en en annan planlösning där toaletten är kvar efter kortväggen.cust3000 skrev:
Är det inte ett väldigt litet badkar? Måste du ha badkaret? I såfall kan du ju ställa duschen längst in i hörnet. Badrummet ser ju rätt litet ut (bredd?) och det är nog risk att det känns trångt om du trycker in för mycket.
Märkligt uttalande av snickaren imo.seven01 skrev:Har haft en snickare här nu som ansåg att det bästa var att ha kvar toaletten på den ursprungliga platsen ( alt 1) beroende på att man skulle behöva vara tvungen att förstärka upp golvet med lättbetong och armering annars. Ska grubbla på en en annan planlösning där toaletten är kvar efter kortväggen.![]()
Hursomhelst så ska du lägga ytterligare en golvregel mellan varje befintlig, samt kottla mot vägg hela långsidorna.
Och det efter du dragit nytt avlopp där DU vill ha toaletten.
Sedan isolering, golvspån och fiberarmerad flytspackel med armering minst 25-30mm så fördelas lasterna på hela golvytan.
Redigerat:
Vad är det för fel att ha kvar toaletten som i alternativ ett? På så sätt får man in ett högskåp att ställa en massa prylar i.
Att det toastolen är nära duschdörrarna är ingen fara då dessa inte går sönder av att du skulle stöta till toan.
Att det toastolen är nära duschdörrarna är ingen fara då dessa inte går sönder av att du skulle stöta till toan.
Tanken i allra första början var att ha ett kombinerat badkar med dusch, för att om man i framtiden ville kunde man ta bort badkaret och ha en duschhörna. Men nu har alltså tankarna flugit iväg och försöka få plats med både och. Lite känns det som jag har börjat gå tillbaka till grundidén med kombinerat om nu inte alternativet med toan mellan badkar och möbeln funkar.
cust3000: Den lösningen låter ju aningen vettigare. Ska ha hit en till byggare imorgon så får höra hans åsikter kring det hela.
tank: Kommer troligtvis bli för trångt, antingen i duschen eller på toan.
Här kommer ett till alternativ. Fördelen här är att utrymmet för toan troligtvis kommer räcka till eftersom badkaret är 70cm djupt och den väggen är 150cm. Men frågan är hur malplacerat badkaret kommer kännas och om duschdörren kommer att gå att öppna utan att slå i möbeln.
cust3000: Den lösningen låter ju aningen vettigare. Ska ha hit en till byggare imorgon så får höra hans åsikter kring det hela.
tank: Kommer troligtvis bli för trångt, antingen i duschen eller på toan.
Här kommer ett till alternativ. Fördelen här är att utrymmet för toan troligtvis kommer räcka till eftersom badkaret är 70cm djupt och den väggen är 150cm. Men frågan är hur malplacerat badkaret kommer kännas och om duschdörren kommer att gå att öppna utan att slå i möbeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Gillar sista, då kan en sitta på muggen och en bada samtidigt och ha ett trevligt samtal
Varför är det märkligt? Menar du snickarens förslag om förstärkning eller att man borde behålla toalettstolen på ursprungsplatsen.cust3000 skrev:
Jag har själv full förståelse varför snickaren tvekar att lägga ett hål på ca 120 mm i en golvbjälke som är 200mm hög och framförallt om det måste göras i de flesta golvbjälkarna som finns i badrummet.
Redigerat:
Tja... personligen gillar jag inte att sitta å skita å om nån öppnar dörren är det första man ser....
en glad "skitunge"
Så jag skulle absolut ge mig på att flytta toaletten. Även om det innebär en hel del extra jobb... Men eftersom man inte bygger om badrummet var och varannan vecka så tycker jag att man lägga lite extra pengar på att flytta toaletten...
och faktiskt placera den där man vill ha den och det fungerar bäst med övrig inredning.
bjälklaget är ett problem som är till för att lösas.... Det borde kunna fungera utan att behöva förstärka med betong och armering....
Fungerar det inte med plywood runt hålen? och kanske kortla lite extra?
Har för mig att jag läste nått sånt... nånstans... Men det kanske är skillnad på hur det ser ut....
Men jag vet inte alls... jag kan mycket väl ha läst fel... eller missförstått texten....
en glad "skitunge"
Så jag skulle absolut ge mig på att flytta toaletten. Även om det innebär en hel del extra jobb... Men eftersom man inte bygger om badrummet var och varannan vecka så tycker jag att man lägga lite extra pengar på att flytta toaletten...
och faktiskt placera den där man vill ha den och det fungerar bäst med övrig inredning.
bjälklaget är ett problem som är till för att lösas.... Det borde kunna fungera utan att behöva förstärka med betong och armering....
Fungerar det inte med plywood runt hålen? och kanske kortla lite extra?
Har för mig att jag läste nått sånt... nånstans... Men det kanske är skillnad på hur det ser ut....
Men jag vet inte alls... jag kan mycket väl ha läst fel... eller missförstått texten....
Redigerat:
För det första måste en förstärkning till oavsett.oceanis skrev:Varför är det märkligt? Menar du snickarens förslag om förstärkning eller att man borde behålla toalettstolen på ursprungsplatsen.
Jag har själv full förståelse varför snickaren tvekar att lägga ett hål på ca 120 mm i en golvbjälke som är 200mm hög och framförallt om det måste göras i de flesta golvbjälkarna som finns i badrummet.
Och över avloppsgenomföringarna sågar man till en med regel med u-form nedåt samt limmar och skruvar mot befintliga golvregeln. Det blir urstarkt. Och är man extra nojig kan man kottla utmed hela sträckan precis där avlopp löper.
Sedan, som jag skrev, blir det inga punktlaster om man flyter golvet på rätt sätt.
Så TS kan visst ha friheten att placera wc som denne önskar.
Och ja, uttalandet är fortfarande märkligt och det från en fackman...
Redigerat:
Det lutar faktiskt mer och mer mot det sista alternativet med toan bredvid badkaret. Toan kommer då inte vara det första man ser och lite praktiskt att kunna ha en sittplats om minstingen ska bada eller nåt.
Visst det borde kunna funka att stärka upp det hela, men de två byggare jag haft här har inte varit så sugen på det. Ett alternativ var att dra avloppet i taket nedanför (typiskt att jag precis renoverat köket där). Det skulle i så fall bli en låda i taket mot väggen samt igenom ett högskåp. Men känns sådär att ha ett avlopp genom skafferiet typ
Visst det borde kunna funka att stärka upp det hela, men de två byggare jag haft här har inte varit så sugen på det. Ett alternativ var att dra avloppet i taket nedanför (typiskt att jag precis renoverat köket där). Det skulle i så fall bli en låda i taket mot väggen samt igenom ett högskåp. Men känns sådär att ha ett avlopp genom skafferiet typ
