Sommarens och höstens (eller ännu längre...) projekt har precis börjat: nytt badrum samt nytt kök, och vi talar om total make over. Etapp ett, badrummet, har kommit så långt att det gamla är utrivet, gipsskivor, spånskivor, plastmatta, sågspånsisolering etc. Kvar finns nu "skelettet", det gamla träbjälklaget, som består av kraftiga reglar/"stockar"...men som ligger i allt annat än våg förstås. I den tidigare renoveringen, som nu blottlagts, så har man använt sig av 22mm brädor spikade på stockarna för att komma i våg.
' 20120721_214117x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta ett OK sätt att fortsätta med? För ostabilt? Problem jag kan se är att det blir svårt att limma spånskiva på ett ordentligt sätt.

Efter att läst på lite mer så inser jag att en alternativ konstruktion till det jag tänkte först (spånskiva) är EPS cement som fyller upp mellan bjälkarna, och lite över, till en plan nivå. Finns det några nackdelar med denna metod i ett gammalt träbjälklag? Jag kommer att ovanpå detta lägga golvvärme (vatten) och klinker.

ska du flytspackla är det inte hela världen att det inte är i våg, förutom att det går mer spackel då

ska du fixa till det i våg skulle jag ta bort de gamla brädorna och hellre limma och skruva nya tex 45*145 reglar på sidan av det gamla. Sen ev. Kortla eller stoppa extra reglar mellan bef. Så att det kommer någonstans mellan 300-450mm /cc
Med EPS så ska du plasta bjälklaget, sök på youtube efter epscement så finns en bra video,
går även att göra spår i epsn och lägga i vattenburenvärme. Nackdelen med EPS är att det bara finns en godkänd konstruktion och gör du avsteg från den så är du själv ansvarig, eps kostar runt 200-250:-/ 50liter

Tack för svaret! Jo det ska ju spacklas upp sedan, men jag vill inte dra dit spånskivorna på ett alltför ojämnt underlag. Det lutar åt att jag hoppar EPS cementen och reglar upp nytt!

Lånar tråden lite.

Har en liknande situation och vurderar EPS. Främst av den grunden att det är en del rörelse i bjälklaget (vibrationer från trafik etc). Kan tillägga att det är på 5 våningen så kyla underifrån är inte ett problem.

Problem som jag ser det är att om man monterar golvet mot EPSen och sen väggarna mot bjälkarna så kommer väggarna att röra sig med vibrationerna mer än vad golvet gör vilket medför risk för att membranet nöts ut.

Å andra sidan finns ju risker med att hela skiten rör sig också...

Slänger ut några bilder så fattar ni vad jag menar.
IMG_1277.jpg
Skapa konto

IMG_1279.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.