Har köpt lgh och nu insett att golvvärmen i badrummet inte fungerar som den ska.
Den är vad jag förstår av märket Kima och är elektrisk, den sattes in år 2000 då badrummet renoverades.
Till problemen:
Man får slå av och på massor av gånger och dra termostaten fram och tillbaka för att få den att överhuvudtaget hoppa igång, ibland kan man få hålla på flera dagar.
Då den väl hoppat igång gäller att inte slå av skiten för då går den inte igång igen.

Ungefär en kvadratmeter precis vid ingången blir ingen värme alls, så det känns som det är fel på både termostat och slinga i golvet!?

Finns det nån med några smarta tankar runt detta?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det kallt på en del av golvet kan det ju tyvärr vara så att slingan är skadad och kanske "glappar". Om du vet vad det är för slinga kan man mäta resistansen i den för att se om den är hel.
Termostaten eller temp.givaren kan ju också vara slut. Har du tur så har de lagt in termostaten i ett rör och då kan du dra ut den och kontrollera om den fungerar. Håll du givaren i handen och vrid på temperaturvredet, den ska då slå på/av vid runt kroppstemperatur, eller +/- 20% eftersom de inte är speciellt exakta...

Och så kan jag tillägga att det kan vara sjukt pilligt att få tillbaka givaren igen om du drar ut den!

Jag gjorde det på en äldre installation och höll på hur länge som helst för att få tillbaka den. Sätt en tejpbit på sladden innan du drar ut så du vet hur långt in den ska igen innan du drar ut den helt om det finns "överlopps" sladd bakom termostaten.

Jag fäste till slut en ståltråd med tejp på givaren som jag använde för att trycka ner termostaten i röret igen... ståltråden får sen bli kvar i röret men klipp av den så den inte kommer in i dosan!

Bra, ska försöka dra ut givaren och testa.
Jag vet vilken slinga det är, hur mäter man upp resistansen?

Du måste ha en ohm-mätare (finns på nästan alla universalmätare). Sen kopplar du loss slingan (efter att du brutit strömmen förstås) och mäter resistansen (ohm) mellan de båda trådarna.
Du behöver sedan veta vad en "hel" slinga har för resistans så du kan jämföra.

Tillverkare brukar ange effekten i Watt så för att få ut resistansen, R = U^2 / P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.