D
Har haft en rörfirma inne som bilade bort betongplatta, gjöt upp och gjorde alla rörarbeten. Avloppet till tvättmaskinen lyckades man gjuta så nära vägen att när kaklet skulle på så är avloppsdelen innanför kaklet. Dock sitter röret utanför tätskiktet. Tätmässigt så oroar jag mig inte för att det skulle finnas risk för läckage spec då det är en torr del av badrummet. Det är även dolt bakom tvättmaskinen. Rörmokaren har sagt att han kan lösa det och då antar jag att det är genom att sätta en manchett och täta runt manchetten med silikon.

Enligt säkert vatten där han är ansluten ska det vara 40mm mellan vägg och avloppet av det jag läst mig till. Påpekar även att han lämnar garanti om något skulle hända. Men den garantin är inte mkt värd om han skulle konka.

Vad anser ni? Jag har inte betalat fakturan än.

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det varit mitt badrum hade de fått göra om och göra rätt. Här får de nog göra om rätt mycket... så jag hade inte betalat en krona innan det uppfyller kraven. Han kan omöjligen ha fått tätskiktet riktigt mellan golv/rör/vägg.

Man anlitar ju hantverkare för att det ska bli riktigt gjort, jag antar att det var du som förde saken på tal och inte hantverkaren?

• Gilla
sigjames
  • Laddar…
D
mexitegel skrev:
Hade det varit mitt badrum hade de fått göra om och göra rätt. Här får de nog göra om rätt mycket... så jag hade inte betalat en krona innan det uppfyller kraven. Han kan omöjligen ha fått tätskiktet riktigt mellan golv/rör/vägg.

Man anlitar ju hantverkare för att det ska bli riktigt gjort, jag antar att det var du som förde saken på tal och inte hantverkaren?
Givetvis, finns väl ingen hantverkare i världshistorien som hade fört en sån sak på tal :)

Nej, precis. :(

....ja man blir ju lite nyfiken på hur det är rätt eller ok gjort med avseende på tätningen. Manchetten ser ju ut att sitta i väggen.

D
MathiasS skrev:
....ja man blir ju lite nyfiken på hur det är rätt eller ok gjort med avseende på tätningen. Manchetten ser ju ut att sitta i väggen.
Tätskikten är korrekta, jag var med o langade till en plattsättare som gjorde tätskikten. Så där har jag bilder på allt. Inte samma firma mao.

Men tätskiktet kan inte bli rätt, by the book. För det kräver att röret monteras en bit ut (60mm om jag minns rätt).

D
hempularen skrev:
Men tätskiktet kan inte bli rätt, by the book. För det kräver att röret monteras en bit ut (60mm om jag minns rätt).
Stämmer, men tätskiktet är där även om röret är satt för nära väggen

Jo men regeln finns för att säkerställa att tätskiktet blir tätt och fäster korrekt och varaktigt. Sitter röret så nära väggen så går det inte att montera tätskiktsmanschetten enligt tillverkarens anvisning. Så visst man kan ställa in rullen med folie i badrummet och hävda att tätskiktet är där. men det betyder inte att badrummet är tätt.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Om nu tätskiktet är ok skulle jag låta det vara. Gör man om kommer man inte göra om hela golvet och tätskiktet blir antagligen sämre. Yrka på avdrag istället.

Staffans2000
MathiasS skrev:
Om nu tätskiktet är ok skulle jag låta det vara. Gör man om kommer man inte göra om hela golvet och tätskiktet blir antagligen sämre. Yrka på avdrag istället.
Dixit.
Amen.

Staffan

Om vi målar fan på väggen: Det blir en vattenskada, vad kommer försäkringsbolaget att säga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.