Vi har en tvättstuga på 15m2 i en gammal (äldre än 1960) utelänga på vår tomt. Tvättstugan har oisolerad betongplatta som grund och uppepå den är det, rätt fula, gula klinker-plattor.
Min tanke är att sätta in en duschkabin i anslutning till avloppet samt bygga en bastu i andra änden av rummet. Denna ska användas som ett komplement till vårt ordinarie duschrum i boningshuset. Just därför vill jag inte lägga ner onödigt mycket pengar och möda (om jag kan undvika det). Krävs det kommer jag självklart att göra det, vill verkligen ha en bastu där ute.
Eftersom plattan är oisolerad ska man inte ha tätskikt då betongen måste kunna andras och då var min fundering att det borde väl gå att lägga in nya klinker ovanpå de gamla. Naturligtvis ska jag bila bort golvbrunnen och byta ut den till en godkänd modell och kanske också bila upp ytterligare och "bygga på" avloppet med ytterligare ett rör så att tvättmaskinens vatten inte behöver ledas ner under duschkabinen
Det nya klinkergolvet tänkte jag alltså ha i hela rummet, även som golv i bastun. det lilla vatten som blir i bastun tänkte jag att man skrapar ut till duschutrymmet när man bastat klart om det inte är så att det dunstar av sig själv förstås.
Så mina frågor:
1. På en oisolerad markplatta av betong, är det möjligt (och tillåtet) att lägga klinker på klinker?
2. I så fall, i anslutning till duschkabin, alltså zon 1, lägger man väggens tätskikt så att det går 1dm ut på golvet (över gamla klinkersen)?
3. Någon som har några invändningar mot att inte ha en spygatt i bastun?
4. Några andra invändningar?
Tack på förhand!