seven01 skrev:
Det lutar faktiskt mer och mer mot det sista alternativet med toan bredvid badkaret. Toan kommer då inte vara det första man ser och lite praktiskt att kunna ha en sittplats om minstingen ska bada eller nåt.

Visst det borde kunna funka att stärka upp det hela, men de två byggare jag haft här har inte varit så sugen på det. Ett alternativ var att dra avloppet i taket nedanför (typiskt att jag precis renoverat köket där). Det skulle i så fall bli en låda i taket mot väggen samt igenom ett högskåp. Men känns sådär att ha ett avlopp genom skafferiet typ :P
Väggen till höger på, dvs mitt emot yttervägg, har du vägg hela vägen ner där, dvs. till undervåningens golv?
I så fall har du en hjärtevägg som är stabil nog, samt att du har yttervägg som är hjärtevägg.

Det innebär att du endast måste dimensionera för lasterna som badrummet tar.
Hursomhelst måste du golvregla cc30 oavsett.

Och hur du förstärker över avloppsgenomföringarna finns bra metoder som jag kan tipsa dig om, om det blir aktuellt.
 
Redigerat:
ps jag gjorde en liknande lösning, men i ett mindre badrum. ds
 
Alt 1 är ok i mina ögon
en tanke...om duschen kan inte göras större så man ställer bara en rak glasdörr från vägg till vägg?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.