Hej!

Jag ska inom ett par veckor dra igång utbytet av direktverkande el till vattenburet system med bergvärme. I och med detta ska vi äntligen få till källaren så att vi kan använda detta utrymme till annat än bara tvättstuga och förvaring. Vi har en del som är på ca 20 kvm som vi tänkte göra om till relaxavdelning med golvvärme, bastu, dusch och tänkte passa på att bygga en liten toalett här. Vi har tidigare haft problem med fukt i källaren och då dränerade vi om i våras vilket har hjälpt (i samma rum vi ska bygga relax har elementet pajat under sensommaren och där känns nu färgen "mjölig" och det är framförallt där färgen tidigare hade lossnat som det är så, detta tror jag på att det beror på att det är kallt och rått där inne). Vi har väldigt mycket vatten vilket vi märkte i samband med dräneringen. Då det var bakfall på dräneringsröret från gatan fick vi installera en pumpbrunn, och pumpen i denna går konstant sedan hösten kom, innan gick den i intervaller. Stänger man av pumpen så tar det en minut innan det är "jämvikt" i systemet och vattnet inte stiger något mer. Då är vattennivån i brunnen att det motsvarar 20-30 cm upp på källarväggen

Nu till min fråga. Jag funderar lite på hur jag skall göra. Jag kommer behöva bila ur golvet för avloppet, men för att spara arbete tänkte jag inte bila ur hela golvet utan köra med tex LK:s lågbyggande isolering för golvvärme och flytspackla/klinka ovanpå detta. Ev funderar jag på att lägga platonmatta underst för att få en luftspalt och att golvet därmed kan andas (en som offererade bergvärme sa att man utan problem kunde använda detta). Är platonmatta en bra eller dålig idé?
Väggarna funderar jag på hur man skall bete sig med. Det är målade betongväggar, där det är två ytterväggar och resten innerväggar (rummet ser ut som ett L i formen). Skall man regla upp dessa så man får en luftspalt mellan gips/tätskikt/kakel och vägg, så dessa kan andas, eller kan man "bara" smälla på tätskikt, fix och kakel? Fördelen med detta är att man kan passa på att lägga vattenrören bakom gipset och därmed så kan man slippa utanpåliggande rör.
Jag har även hört att man inte skall ha tätskikt över hela källargolvet i rummet, för att på så vis inte kapsla in fukt i bottenplattan. Men om jag lägger platon, hur skall man göra då?

Golv och väggar tänkte jag blästra för att bli av med all färg. Gubben som bodde här innan har målat som han hade förstånd till, och vissa väggar har han målat med något som liknar plastfärg.

Tack på förhand
/Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.