G
gaia: Alt 1 är ok i mina ögon en tanke...om duschen kan inte göras större så man ställer bara en rak glasdörr från vägg till vägg?
17 svar · 6,8k läst
·
R
Roman Chvedov: nya badrumsgolvet skall alltså börja från trägolvet (minus en vägg då) och hela vägen över betonggolvet
7 svar · 1,3k läst
·
W
Wennbergp: Hej, Än så länge så är vi mycket nöjda men då har den bara suttit uppe i ca 3 veckor.:D
6 svar · 6,6k läst
L
Lambis: Nu har jag fyllt hålls med vatrumsilikon. Vet ej om silikon har fullt i hella hål då dem var djuppa men så se det ut just nu [bild]
15 svar · 82,2k läst
·
M
martinko: Givetvis har jag försökt det. Men det är näst intill omöjligt, ytterväggens-lättbetongelement står på en liten betongklack som är grundlagd på sand och annat kast material, och ibland direkt på berg. Jag har grävt upp ner till berg intill yterväggen, går ej att lägga en dräneringsslang under plattan/yttervägg, då berget är för högt på vissa ställen. istället har jag sett
2 svar · 10,6k läst
K
Kiranos: Tack så mycket för svaren då gör jag det.
4 svar · 3,3k läst
K
klonk: Istället för att silikona runt badkaret skulle man kunna använda en en här list: http://www.bauhaus.se/tatningstape-3-5m-x-5-cm.html
2 svar · 2,2k läst
·
M
maol62: Vi har en tvättstuga på 15m2 i en gammal (äldre än 1960) utelänga på vår tomt. Tvättstugan har oisolerad betongplatta som grund och uppepå den är det, rätt fula, gula klinker-plattor. Min tanke är att sätta in en duschkabin i anslutning till avloppet samt bygga en bastu i andra änden av rummet. Denna ska användas som ett komplement till vårt ordinarie duschrum i boningshuset. Just
0 svar · 2,7k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Tillverkare brukar ange effekten i Watt så för att få ut resistansen, R = U^2 / P
5 svar · 1,6k läst
·
Snigla
Snigla: Wc hamnar ju lite hm..flytande ovan golvet när de silikonar.. Det är svårt att se på din bild om just din är extra hög, då du har närbild! På vårt badrum var det inte störande.. Skarven på bilden, Samma sak där, lite svårt att se pga närbild..allt ser "mer\värre" ut på närbild ju..och man kan inte alltid få det perfekt när det kommer till mattlägning i badrum., generellt på
1 svar · 1,9k läst
·
T
thomasx: Ok, kan inte minnas att den infon fanns när jag satte mina, men vi har ju då tätskikt och kakel ovanpå :) Är farmacells skivor godkända som golvskivor också nu? De var inte det då, men det var på gång, sa de.
5 svar · 2,7k läst
P
pelle242: http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV%2014(3)%20Webb.pdf sidan 6
5 svar · 1,3k läst
M
MRAnonymus: Ja det infinner ju sig en viss logik då givetvis. Vad heter den tjocka mattan som själva huvudröret är isolerad med? De andra rören har dom bara tryckt på lite skumgummi på ju... Sista frågan för nu: ska det inte vara någon typ av lock över själva vattentanken?
18 svar · 3,7k läst
·
A
antohagg: Lånar tråden lite. Har en liknande situation och vurderar EPS. Främst av den grunden att det är en del rörelse i bjälklaget (vibrationer från trafik etc). Kan tillägga att det är på 5 våningen så kyla underifrån är inte ett problem. Problem som jag ser det är att om man monterar golvet mot EPSen och sen väggarna mot bjälkarna så kommer väggarna att röra sig med vibrationerna
4 svar · 3,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det låter väl spontant rätt. Sitter den inte i själva duschutrymmet är det inte lika noga med tätningen, som om den gör det. Du skriver att du använde plugg. Var det bara gips bakom? I så fall så borde du byta skruv till någon slags expanderskruv (på slang kallad "Molly") så att inte hyllan riskerar att trilla ner.
1 svar · 875 läst
H
hempularen: Det är tänkbart att det går att byta till golvstående, beror lite på hur avloppet kommer inne i lådan. Men lådan måste rivas oavsett vilken metod man använder. Att bygga upp lådan (rätt den här gången) skulle jag tror att man klarar för 1000 - 2000 om man gör det själv. Och det är inte speciellt svårt. Låter du en plattsättare fixa det så går det inte så många timmar, men
3 svar · 1,1k läst
O
ottenbaum: Är på jakt efter ett helgjutet badkar som inte får vara bredare än 65cm och det får inte heller vara längre än 160cm. Vi har hittat ett med rätt bredd, men då är det tyvärr 165cm långt. Om det är någon som vet mig sig att ni sett smalare badkar så tipsa gärna om vart jag ska leta. Skulle det finnas i t.ex. hos t.ex. någon tysk återförsäljare så är även detta intressant.
0 svar · 639 läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Det behövs bara 20mm uppvik från golvbrunn räknat. Har du 10mm fall mot brunnen betyder det att tätskiktet måste gå upp 10mm på tröskeln. Det kan dock vara svårt att få dit en tröskel snyggt om karmen redan sitter där. Sedan måste väl mattan egentligen vikas upp även i bastun (Men jag kan inte reglerna om bastu) och det blir ju svårt då den är limmad i golvet
2 svar · 1,7k läst
·
S
strm9693: [quote="strm9693, post: 2075438"]I samband med fuktmätning skrevs nedan " FI ---
1 svar · 1,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Kör gipsputs för att fylla de värsta nivåskillnaderna, sedan prima och fix på det. Tegel suger som fan, så se till att vattna eller prima rikligt edit: Ett alternativ till skivor är ju avdragsbanor och gipsputs. Jag använde det i mitt badrum, tyvärr lät jag hantverkarna göra det så blev inte perfekt. Några bilder från när hantverkarna höll på [bild] [bild] [bild] För att spara
5 svar · 3,2k läst
·
M
mr_kenzo: Hej. Jag har ett bathlife monte bubbelbad som köptes från bygghemma.se för 2 år sen.. Har nu problem med ett av vreden som kärvat fast... Det är vredet som man vrider på för att antingen använda handmunstycket eller fyylla badkaret.. Vad finns att göra? Finns det reservdelar?
0 svar · 2,9k läst
O
oceanis: [citat] Så om man förlänger rören och monterar en blandare som sen inte används så försvinner problemet, eller.....? Det finns ju massor av rördelar i ett hus där vattnet sällan eller nästan aldrig passerar. Något överdrivet påpekande som iofs man kan se i vissa rekommendationer. Men det är inget krav vad jag vet. Sen är det ju svårt att tex ha en avstickare på ett 12mm rör som
7 svar · 2,2k läst
·
nino
nino: Läs GVK s regelverk
1 svar · 1,3k läst
nino
nino: Tror det är så eller så ska man foga hela skiten [citat]
17 svar · 4,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Som redan svarats så är det inga problem med hål högt upp ovan innertaket. Helst en liten bit från duschen. Men strunta i silikon på högtalarterminalerna, det är faktiskt risk att ättiksyran i silikonet startar en kraftig korrosion där. Använd passande kabelskor som går "lagomt trögt" att skjuta på (justera genom att klämma ihop lite försiktigt eller bända isär, ty kabelskor på
3 svar · 1,3k läst
A
anakin1: Vi vill sätta upp ett vägghängt skötbord i vårt badrum. Badrummet är L-format med duschen i ena hörnet och toaletten i andra, och vi sätter det förstås över toaletten. Behöver vi skydda hålen för väta? En fråga till - badrummet är halvkaklat, så för att få skötbordet i vettig höjd får vi sätta hälften över gipsvägg och nedre hälften över kaklet. Vi tänkte sätta tre
0 svar · 1,4k läst
T
Tobias Jansson: [citat] Det är ganska givet att reglerna förespråkar genomföringar genom vägg kontra golv om du läser BBR 6:5331 "Genomföringar och infästningar i vattentäta skikt bör undvikas på ställen som kan bli utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Fogar bör placeras på de ställen som är minst utsatta för vattenbegjutning. Vid genomföringar för rör i golvs vattentäta skikt
5 svar · 1,2k läst
davveno1
davveno1: Hej! Ska dela av badrummet med en duschvägg då jag tänkt installera en tvättmaskin. Och vill då givetvis försöka skilja dusch och maskin åt så gott det går. Såklart finns det ett fönster på fel ställe, se bild. Vägg till fönster 66cm. Hur löser jag det billigast? Finns det färdiga lösningar? Supervälvd vägg? Måste väggen förankras hela vägen upp eller räcker det under
0 svar · 3,0k läst
·
nino
nino: Om man bara ska bättre på fallet från väggarna mot brunnen så föreslår jag Ardex K14 det är som lortigt vatten att slå ut Sätt ev en avstängningslist runt lokalfallet, slå K14 längs med väggarna och låt det själv rinna, ev lite hjälp med en spackel , blir hur bra som helst. Rätt spackel till rätt fall är a och o, K14 är från 0-10 mm, ett fiberspackel är från 4-40 mm eller
7 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.