Hej,

enterprenören har precis monterat golvbrunn och satt klinker. Allt är klart enligt dem. Jag har frågat om det inte är lite mer jobb kvar att göra inuti brunnen men "det ska se ut precis så här" var svaret. Vill gärna kolla upp detta med er!

Det jag undrar över är det här vita som man ser...förutom att det ligger småbitar kvar som väl bara är att plocka upp så kan man se att den där massan "väller fram" lite i högerkant (tyvärr lite mörk bild). Ska det se ut så eller ska man plocka bor detta? Tänker mest på att det riskerar att fastna smuts i detta.

I högerkant av bilden ser man också att det har blivit ett hålrum vilket beror på att plattsättaren satt brunnslocket istället för en platta (samma storlek). Själva brunnen var dock inte helt centrerad mot detta (det kunde han ju inte gärna veta i förväg) därav detta hålrum. Min fråga är om man inte ska se till att täppa till detta utrymme med något beständigt (epoxylim?) för att slippa denna smutsfälla?

Min gamla brunn var trots sin ålder helt "ren" och slät inuti.

Vad säger ni?

Golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser nog bra ut! Vattenlåset kanske inte sitter i botten?
Jag skulle passa mig för att börja bända bort fix eller kleta mer saker. Det kommer säkert fastna lite skit men bättre det än att man råkar förstöra något.

matsa79
Men det jag reagerar på är att man inte kan se tätskicktet, det borde dölja skruvarna och gå ned och klämmas fast av klämringen. Tycker även att det var fult gjort, kakelsättaren borde ha snyggat till där.

Min första känsla är att det ser OK ut. även om det har slabbats lite onödigt med fix.

MEN vänstra sidan av bilden tycker jag ser lite skum ut, men det kan vara en synvilla på bilden. Det ser ut som den vita klämringen sticker upp ovanför golvnivån? Just i gränsen mot tätskiktet, så ser det ut som ringen liksom "vänder upp". OM det är så så är något fel.

Det man ser av golvet mot ringen skall vara tätskiktsduk, lite svårt att se på bilden, mest troligt är det så. Men om det är bara typ betong så är det läge att reagera.

Den gråa insatsen ser kanske ockås lite konstig ut. Ser ut som den ligger lös "ovanpå". Den skall sitta fasttryckt i brunnen. Det ser lite ut som det är ett "dike" runt insatsen.

matsa79 skrev:
Men det jag reagerar på är att man inte kan se tätskicktet, det borde dölja skruvarna och gå ned och klämmas fast av klämringen. Tycker även att det var fult gjort, kakelsättaren borde ha snyggat till där.
Det är väl skruvarna till klämringen som syns och inget annat.
Och lite fix runt om där man kan ta bort det som sitter löst.

Krilleman
Precis, det är en JAFO-brunn. Den vita ringen med dess skruvar är klämringen. Den ska ligga slät runt hela cirkeln. Allt fix på denna vita klämring kan man ta bort (om man vill) men det är absolut inget måste. Jag tror absolut inte det kommer fastna något smuts i denna som kommer äventyra funktionen på din brunn.

Denna brunn ser ut att vara korrekt monterad då man inte ska kunna se tätskiktet på "fel" sida om klämringen. (alltså inåt brunnen sett)

Den rostfria ramen som silen ligger i ska däremot vara helt uppfylld med fix undertill! Ingen glipa ska finnas.

Redigerat:
@ gusvo085: Jodå, jag tror nog att vattenlåset sitter i botten. Men inte speciellt hårt fast, absolut inga problem att lyfta upp det.

@matsa79: Precis...jag tyckte också att det var lite "fult"! Men är inte riktigt med på det där om att tätskiktet borde dölja skruvarna...???

@hempularen: Klämringen sticker inte upp ovanför golvnivån...det är nog just precis en synvilla på bilden. Och det finns ingen betong...det blå/gråaktiga är tätskiktsduken.

@AndersS: Har plockat lite löst fix. Har inte vågat ge mig på det fix som "vällt fram". Och att skruvarna till klämringen syns är väl helt korrekt. Då blir det svårt att fylla helt för då skulle fixet ju antagligen komma en bit in ovanför insatsen på den sidan. Att det inte är utfyllt och stabilt kanske blir ett problem eftersom brunnen inte blir så stabil som den borde vara när någon står på den...

@krilleman_215: Ja, den rostfria ramen borde ju vara helt fylld av fix...men det blir ju svårt när inte brunnen är fixerat i mitten av brunnslocket.

Tack för synpunkter, lägger in lite flera bilder!

IMG_6853.jpg
Skapa konto

IMG_6852.jpg
Skapa konto

IMG_6850.jpg
Skapa konto

IMG_6846.jpg
Skapa konto

Krilleman
Så länge du kan lyfta upp insatsen är det OK enligt reglerna att lägga ramen "lite snett" ovan som du har!

Tja, rätt eller fel monterat kan jag inte med säkerhet avgöra.

Det jag reagerar framförallt på är den svarta springan mellan klämring och tätskikt till höger på sista bilden i inlägg #8, syns även till vänster i den allra första bilden. Denna glipa (?) antyder att klämringen/brunnsmanschetten/tätskiktet inte är helt korrekt monterat.

Sedan är det min uppfattning att ett fackmannamässigt utförande av en yrkesman inte ser så slarvigt och hafsigt ut.

Slukristens läge kontrolleras ju lämpligen innan man börjar kakla, så man får allt rätt från början. Eller är rummet så "perfekt" att det är ett exakt antal hela plattor från vägg till vägg?

T
"Glipan" du ser är ju trycket i brunnsmanschetten, ringar med en cm emellan typ du ser ju nästa ring som är lite otydligare. Ja, Ardex har två olika modeller på sina brunnsmanschetter.........

Hittade inte någon exempelbild på google om du nu inte skulle tro mig;)

Slukristens läge behöver ju inte ligga exakt över brunnshålet, bara man får upp vattenlåset.

jag kan bara tycka synd om den som ska hålla rent all detta klätt i kanten i denna brunn i många år framöver.
har själv en som ser ännu värre ut
gaia

Spraya lite rengöringsmedel och en diskborste gör det rent. Gallret gör att det rinner ned lite längre in än det öppna hålet så merparten hamnar i brunnen, men visst det är inte optimalt och slarvar man med rengöra i vattenlåset finns ju alltid risken att vatten kan stå högre upp än själva brunnskanten.

tank77 skrev:
"Glipan" du ser är ju trycket i brunnsmanschetten, ringar med en cm emellan typ du ser ju nästa ring som är lite otydligare. Ja, Ardex har två olika modeller på sina brunnsmanschetter.........

Hittade inte någon exempelbild på google om du nu inte skulle tro mig;)

Slukristens läge behöver ju inte ligga exakt över brunnshålet, bara man får upp vattenlåset.
På bilderna i Ardex monteringsinstruktioner syns förvisso inga svarta ringar, men den stora frågan är ju snarare hur de svarta ringarna på brunnsmanschetten (som jag mycket väl kan tro finns där även om de inte syns i mont.instr.) syns på TS bilder, för tätskiksfolien ska ju (väl?) monteras över manschetten i Ardex system?

Jag håller dock med om nu när du säger det att det ser mer ut som ett tryck, än en glipa.

Dock tycker jag fortfarande det ser lite konstigt ut på den sista bilden i inlägg #8, det ser ut som det är ett gråaktigt avstånd mellan klämringen och "det svarta".

Ardex har inga ringar på sina manschetter och dom monteras under folien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.