M
Nyheten med läckande tätskiktsfolie fick mig i helgen till att granska min pågående badrumsrenovering. Hantverkarna har precis satt upp PCI tätskiktsfolie. Jag hittade dock inte tillverkaren PCI i artikeln men kikade lite på deras hemsida. Där står det följande om underlag till deras tätskikt:

Underlag – generella krav och förutsättningar
Samtliga krav på underlag, material och deras egenskaper
framgår av Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum
(BBV 10:1) som finns på www.bkr.se.
http://www.pci-sverige.com/fileadmin/database/brochure/SE/vg2014_ok_lag.pdf

I BBV 10:1 står det:

Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska enligt
tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda
som underlag för keramiska tätskiktssystem
i våtutrymmen samt vara monterade
enligt skivtillverkarens anvisningar.
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
eller som bakomvarande skiva. Gäller både
golv och väggar.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler web 2011.pdf

Läser man på GVK.se så står det:

Det är enligt GVKs branschregler tillåtet att installera tätskiktsfolie som tätskikt under kakel och klinker på underlag som tål normal fuktbelastning, det vill säga 70-85 % relativ fuktighet,till exempel gipsskiva med kartongyta. Se även kapitel om väggskivor. Kom ihåg att leverantörens anvisning gäller i första hand. Där kan rekommendationer för mer fukttåliga skivor förekomma. Överväg alltid ett mer fukttåligt alternativ.

Vad jag kan se så har hantverkarna satt kartonggips på alla väggar, även i duschen, dvs våtzon 1. Är det någon som är klokare än mig på detta och vet om hantverkarna verkligen gjort fel eller har jag missuppfattat något? :confused:

Redigerat:
T
Ja, det ska sitta våtrumsgips i zon 1 och en meter ut från duschzonen. Övriga ytor får ha vanlig gips men om det är litet badrum så blir det givetvis inte mycket zon 2.

M
Beror på om du vill följa GVK eller BKR

GVK säger att det är ok.
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial

Men efter att ha titta på PCI monteringsanvisning så har de tydligen valt att gå via BKR, och då är det de reglerna som gäller.

Redigerat:
M
Då blir det till att skälla på hantverkarna och försöka hitta en lösning, suck! Illusionen om att man kan slappna av och låta proffsen göra jobbet vet jag inte vart jag fick ifrån :banghead:

Vad kan jag kräva för lösning? Blir ju svårt att pilla bort tätskiktet och få bort allt gips med tanke på att golvet är flytspacklat 3 cm och en unidrain är fastgjuten i duschnischen :mad:

Har dom inte följt monteringsanvisningen så bör du rimligen kunna kräva att det görs om. Skriv ut monteringsanvisningen som ett underlag vid diskussionen med hantverkarna och dubbelkolla gärna med leverantören av folien vad de anser.

Frågan som måste ställas till hantverkarna är om dom följer BKR eller GVK

Men skriver PCI att tätskiktet ska monteras på våtrumsskivor så är det fel

M
Har pratat med hantverkaren som är tvärsäker på att det är ok med kartonggips under tätskiktet. Skall dubbelkolla med tillverkaren på måndag så får vi se om det stämmer :sly:

Tack för svaren hittills!

Redigerat:
Läser man monteringsanvisningen till PCI så står det:

Underlag – generella krav och förutsättningar
Samtliga krav på underlag, material och deras egenskaper
framgår av Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum

Och:

Var i våtrummet kan PCI VG2014 användas?
• På samtliga väggar och golv i våtutrymmet
• På underlag av skivor, betong och puts
Skivor ska vara av icke fuktkänslig karaktär (se godkända
skivor på www.bkr.se). Golvspånskivor 22 mm ska förstärkas
med armeringsnät och golvspackel enligt PCI
anvisning på sidan 12.
(BBV 10:1) som finns på www.bkr.se.

Så det är tveksamt om det är godkänt med kartonggips, jag skulle ringa PCI och fråga på måndag

T
Det skulle vara väldigt konstigt om PCI får använda vanlig pappgips när alla andra tillverkare måste ha våtrumsskivor så jag tror/vet att hantverkaren försöker köra en luring nu när du har avslöjat honom.

Som sagt fråga honom om vilket regelverk dom kör, GVK eller BKR och att du vill se papper på om dom är anslutna till GVK om så är fallet. Du kan även söka på GVK:s hemsida om företaget är anslutna.

https://www.gvk.se/hitta-foretag/hitta-foretag

M
Kollar med PCI på måndag så får vi se vad dom har att säga. Blir dock förvånad när det handlar om en väletablerad byggare som skött förarbetet och en större badrumsfirma som satt tätskiktet. Om inte dom har koll, vem har det då??? :(

T
Självklart har dom koll bara det att en vanlig gipsskiva kostar typ 60-70 och en våtrumsskiva 350-500 kr!

You do the math.......

M
Pratat med tillverkare, gvk och försäkringsbolag... Tillverkaren hänvisar till gvk och gvk till tillverkaren, men till slut tolkar jag det som att det är ok, åtminstone så pass att jag inte kommer kunna hävda byggfel. Med kvalitétsdokument från gvk så är åtminstone försäkringsbolaget nöjda om det skulle skita sig.

Släpper det magsåret tills vidare och funderar istället på varför man inte riktar ett innertak i badrummet när man ändå reglar ner det 4,5 cm.... tilläggsarbete enligt snickaren :thumbdown:

Redigerat:
Det ska vara våtrumsgips

Du/ni skulle inte valt den billigaste offerten... :p

Självklart hade man riktat taket, underlättar ju även för plattsättningen om nu inte kaklet av nån konstig anledning sätts före taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.