Hej,

Håller på och fogar om kaklet i duschhörnan. Vid omfogning uppstår ett stort antal mycket tunna sprickor i glasyren på kaklat, vad beror detta på, och vad kan man göra för att det inte skall inträffa ?
Man kan verkligen höra hur glasyren spricker.
Kaklet är uppsatt i början på 2000 talet.?

mvh/HBG
 
S
konstigt. vad för fog använder du?
men att omfoga kakel? nyfiken varför?
 
Använder en fog som heter "Cerinol Flex". Anledningen var att de gamla fogarna var lite tråkiga och vissa hade småsprickar som gjorde att delar av yttersta delen på fogen vittrade. När jag fogade om känndes det mer som en "kemisk" reaktion som utlöste sprickorna än av att jag belastade plattorna. Man verkligen hörde att det sprack.

mvh/HBG
 
S
man kan ju foga med fel sorts fog.
ser det för jävligt ut så kanske det behövs gör om.
och badrummet är ju låt säga 10år gammalt
 
Frågan är varför glasyren på kaklet spricker så fort nya fogen appliceras ?

mvh/HBG
 
S
HBG skrev:
Frågan är varför glasyren på kaklet spricker så fort nya fogen appliceras ?

mvh/HBG
är ju säkert sån där kemi och grejer,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.