Byggahus.se

Badrumsbygge

1. Z
    Medlem Nivå 9
    Har nu flytspacklat och satt upp träskivor i det blivande badrummet (5 kvm). Golvvärmeslingan (el) är inkopplad av elektriker. Det är nu dags att dra in vattnet, sätta upp våtrumsskivor och sen våtrumsmembran. Har läst och tittat på instruktionsvideos.

Nu kommer frågorna inför nästa steg

1. Jag vill ha pexrör från vattenkällan (pump/hydrofor) genom köket och fram till badrumsväggen. Men pga kökets placering och planering skulle det bli enklast och kortast om röret dras längs taket. Eftersom detta är på ett torp som jag inte besöker ofta, vill jag gärna kunna tömma systemet enkelt. Om vattnet då ligger högt blir det ju enkelt att lätta på trycket med en ventil så att allt rinner ut. Någon nackdel med denna tanke?

2. Pexröret ska sedan genom väggen till en varmvattenberedare (50 l). Hur fixerar jag pexröret i väggen innan jag sätter på manschetter och tätmembran?

2. P
    Medlem Nivå 4
  3. Z
    Medlem Nivå 9
    Tack. Hittade en annan tråd som beskrev samma sak, samt denna monteringsanvisning: http://www.rskdatabasen.se/infodocs/Mont/mont_213_1869909_gruppfil.pdf

Men frågan om dragningen då?
    Någon nackdel med att dra röret i takhöjd så att jag kommer förbi köket på ett smidigt sätt?

3. En annan fråga handlar om placering av varmvattenberedaren. Jag förstår att den bör vara i våtutrymmet, men det finns ingen vettig plats för den där. Så helst vill jag sätta den på väggen bakom badrummet. Där kan jag gömma den snyggt. Hur syndigt är det att göra så?

Redigerat 6 jan 2015 22:27