34 686 läst ·
64 svar
35k läst
64 svar
Kostnad - Klinker vs Plastmatta i badrum - konfunderad
Sida 1 av 5
Hej,
efter att ha läst många trådar här, så hade jag uppfattningen att om man ska renovera badrummet så blir det avsevärt (i %) billgare att lägga in plastmatta jämfört med klinker. (Hantverkare gör installationen)
Nu har jag fått höra av entreprenörer att det kostar lika mycket i slutändan. Konfunderad
I mitt fall är det 9m2 golv. Väggarna (230cm) och duschen ska kaklas. Elektriskgolvvärme. Underlag spånskiva. För att förenkla min jämförelse så kostar plastmattan och klinker lika per kvadratmeter. Så då blir det kostnaden för installering kvar.
Är det billigare att installera en plastmatta + golvvärme jämfört med klinker + golvvärme??
om så, hur mycket? (generellt sett)
mvh
Stefan
efter att ha läst många trådar här, så hade jag uppfattningen att om man ska renovera badrummet så blir det avsevärt (i %) billgare att lägga in plastmatta jämfört med klinker. (Hantverkare gör installationen)
Nu har jag fått höra av entreprenörer att det kostar lika mycket i slutändan. Konfunderad
I mitt fall är det 9m2 golv. Väggarna (230cm) och duschen ska kaklas. Elektriskgolvvärme. Underlag spånskiva. För att förenkla min jämförelse så kostar plastmattan och klinker lika per kvadratmeter. Så då blir det kostnaden för installering kvar.
Är det billigare att installera en plastmatta + golvvärme jämfört med klinker + golvvärme??
om så, hur mycket? (generellt sett)
mvh
Stefan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Samt det behövs väl något slags tätskikt under/bakom klinkerplattorna och keramikplattorna, som är dyrt och kostar en hel del att montera.tank77 skrev:
Vad nytta nu tätskiktet gör
Hoppas försäkringsbolagen snart börjar skilja på premierna för hus med kakel/klinker och med plastmatta i våtrummen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 511 inlägg
Du får tillbaka pengarna när du säljer, de flesta vänder i dörren när de ser plastmatta, eller så prutar de och slänger ut skiten när de får tillträde 
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Plus att dagens plastmattor är mycket känsligare mot fläckar, smuts mm så efter tio år är de skrotfärdiga. Men vi valde ändå plastmatta för om 15 år är vi döda.
Och när säljer man ett hus, efter 5-10-20-30 år?falkn skrev:
Det finns många parametrar som påverkar.
* mode, det som är inne idag är vad man väljer bort imorgon
* den egna smaken vad man tycker är snyggt
Finns inga garantier för att det behöver bli högre värderat, men man kan alltid hoppas.
Valde själv att göra tvärt om som ts tänker i vårt fritidshuset, kakel på golvet utifrån slitage och matta på vägarna där enda skarven hamnade ovanför dörren.
Och, Ja, det blev dyrare golv då det under kaklet finns en speciell våtrumsmatta.
Renoverare
· Stockholm
· 20 511 inlägg
Man ska ju följa sin smak, men det kanske inte allt är bra vid eventuellt försäljning 
Renoverare
· Stockholm
· 20 511 inlägg
Beror på, lägenheter tendererar man ju att flytta runt i, villor kanske inte har samma omsättning.AndersS skrev:
Men efter 15-20 år så är de flesta badrum utkänta så om det fortfarande är omodernt eller inte spelar inte så stor roll, den nya ägaren kommer ändå göra om det.
Plastmatta har väl dessutom aldrig varit mer eftertraktat än kakel/klinker på marknaden vad jag vet
Som jag har upplevt det så har plastmatta alltid inneburit något fult och budget som bara funnits i sunkiga lägenheter jag bodde i när jag var yngre. Men på senare tid har jag sett i bla Arga snickaren hur man gjort riktigt snygga badrum som inte alls haft en budgetstämpel på sig.
Vi funderar på att använda oss av plastmatta i badrummet i källaren när det blir dags att göra det och jag tror inte det kommer påverka värdet på huset negativt i förhållande till ett kaklat badrum, så länge det är snyggt och passar in i husets övriga stil.
Vi funderar på att använda oss av plastmatta i badrummet i källaren när det blir dags att göra det och jag tror inte det kommer påverka värdet på huset negativt i förhållande till ett kaklat badrum, så länge det är snyggt och passar in i husets övriga stil.
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
I källare där man har murade väggar skulle jag alltid ta kakel, det passar liksom byggnadstekniskt bra ihop. I vår vingliga Åkersberga-påbygge valde vi plastmatta för väggarna/gold fladdrar där som asplöv.