Hej,

efter att ha läst många trådar här, så hade jag uppfattningen att om man ska renovera badrummet så blir det avsevärt (i %) billgare att lägga in plastmatta jämfört med klinker. (Hantverkare gör installationen)

Nu har jag fått höra av entreprenörer att det kostar lika mycket i slutändan. Konfunderad:confused:

I mitt fall är det 9m2 golv. Väggarna (230cm) och duschen ska kaklas. Elektriskgolvvärme. Underlag spånskiva. För att förenkla min jämförelse så kostar plastmattan och klinker lika per kvadratmeter. Så då blir det kostnaden för installering kvar.

Är det billigare att installera en plastmatta + golvvärme jämfört med klinker + golvvärme??

om så, hur mycket? (generellt sett)

mvh
Stefan

Att lägga matta på ditt badrum tar kanske 7h för 2 gubbar. Att kakla tar kanske 30h för en gubbe.

Redigerat:
T
Som sagt, tiden är skillnaden tar bra mycket längre tid att montera kaklet och klinkern än mattan.

tank77 skrev:
Som sagt, tiden är skillnaden tar bra mycket längre tid att montera kaklet och klinkern än mattan.
Samt det behövs väl något slags tätskikt under/bakom klinkerplattorna och keramikplattorna, som är dyrt och kostar en hel del att montera.
Vad nytta nu tätskiktet gör :p

Hoppas försäkringsbolagen snart börjar skilja på premierna för hus med kakel/klinker och med plastmatta i våtrummen.

• Gilla
sunnis och 4 till
  • Laddar…
Du får tillbaka pengarna när du säljer, de flesta vänder i dörren när de ser plastmatta, eller så prutar de och slänger ut skiten när de får tillträde :p

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Plus att dagens plastmattor är mycket känsligare mot fläckar, smuts mm så efter tio år är de skrotfärdiga. Men vi valde ändå plastmatta för om 15 år är vi döda.

• Gilla
Beltis och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med AndersMalmgren. Den extra kostnaden för att lägga klinker får ni igen flerdubbelt när ni säljer.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
AnneFi
KnockOnWood skrev:
Hoppas försäkringsbolagen snart börjar skilja på premierna för hus med kakel/klinker och med plastmatta i våtrummen.
Hoppas då de tar hänsyn till vilket hus de olika badrummen är byggda i.
I vår källare var kakel och klinker det självklara valet.

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag håller med AndersMalmgren. Den extra kostnaden för att lägga klinker får ni igen flerdubbelt när ni säljer.
Och när säljer man ett hus, efter 5-10-20-30 år?
Det finns många parametrar som påverkar.
* mode, det som är inne idag är vad man väljer bort imorgon
* den egna smaken vad man tycker är snyggt

Finns inga garantier för att det behöver bli högre värderat, men man kan alltid hoppas.

Valde själv att göra tvärt om som ts tänker i vårt fritidshuset, kakel på golvet utifrån slitage och matta på vägarna där enda skarven hamnade ovanför dörren.
Och, Ja, det blev dyrare golv då det under kaklet finns en speciell våtrumsmatta.

• Gilla
namor
  • Laddar…
falkn skrev:
Beror på vad för kakel man tar. Jag vänder vid brunt och rosa.

Man ska ju följa sin smak, men det kanske inte allt är bra vid eventuellt försäljning :D

AndersS skrev:
Och när säljer man ett hus, efter 5-10-20-30 år?
Beror på, lägenheter tendererar man ju att flytta runt i, villor kanske inte har samma omsättning.
Men efter 15-20 år så är de flesta badrum utkänta så om det fortfarande är omodernt eller inte spelar inte så stor roll, den nya ägaren kommer ändå göra om det.

Plastmatta har väl dessutom aldrig varit mer eftertraktat än kakel/klinker på marknaden vad jag vet

Som jag har upplevt det så har plastmatta alltid inneburit något fult och budget som bara funnits i sunkiga lägenheter jag bodde i när jag var yngre. Men på senare tid har jag sett i bla Arga snickaren hur man gjort riktigt snygga badrum som inte alls haft en budgetstämpel på sig.

Vi funderar på att använda oss av plastmatta i badrummet i källaren när det blir dags att göra det och jag tror inte det kommer påverka värdet på huset negativt i förhållande till ett kaklat badrum, så länge det är snyggt och passar in i husets övriga stil.

I källare där man har murade väggar skulle jag alltid ta kakel, det passar liksom byggnadstekniskt bra ihop. I vår vingliga Åkersberga-påbygge valde vi plastmatta för väggarna/gold fladdrar där som asplöv.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska man ha klinkers så är ju golvvärme ett måste också, annars kommer man ångra sig när man går på det kalla golvet jämnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.