Vi skall bygga nytt badrum i storlek 180 cm brett och 270 cm långt (dvs yta strax under 5 kvm). Vi är väldigt förtjusta i ett hörnbadkar modell större från Tyskland (länk). Det är ett vanligt badkar (ej bubbelbad) 180 cm långt och vi tänkte bygga in det mot ena kortsidan i badrummet. Övrigt i rummet är en inbyggd vägghängd och hörnonterad WC samt en 75 cm bred kommod. Verkar planlösningen vettig eller är det något man kan göra bättre? Det går inte göra rummet större men allt kan i princip flyttas fritt utom dörren som måste vara på nedre eller vänstra väggen. Dörren kan vara åt höger eller uppåt men då får man knacka på hos grannen varje gång man skall på muggen :D

Clip0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plan1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår mig inte på några avancerade program för ritning, dörren är alltså den smala rektangeln på vänstra väggen, vi tänkte ha en vänsterhängd dörr som uppnås utåt. Stora rektangeln är kommoden.

Rätt tänkt, tycker jag, med ett undantag.

Jag hade satt toaletten rakt med ryggen mot samma vägg som handfatet..

Snyggt badkar

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag hade satt toaletten rakt med ryggen mot samma vägg som handfatet..
Ok, jag tyckte att hörnmonterad WC utnyttjar ytan lite bättre, plus att det blir enklare att städa. Om WC:n står rakt blir det trångt att komma åt inne i det nedre högra hörnet, även med en vägghängd WC. Med hörnmontering blir det inte riktigt på det viset. Eller menar du att det helt enkelt blir fult att ha både vinkel på badkaret (som ju inte är 45 grader) och samtidigt ha en annan vinkel (dvs 45 grader) på WC:n? Hörnmonteringen tar ju inte direkt någon mer plats än rak montering.

Jag upplever att toaletten tar mer utrymme i rummet när den sitter i hörnet, och kommer nog lite mer ut i rummet, den får också en lite mer framträdande placering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.