Nu är jag inte proffs, men tror mig ha skaplig koll på reglerna. Det finns mig veterligen inget krav i regelverket från vare sig säkert vatten, eller BKR/GVK (de två branschorganisationerna för plattsättning/våtrumsmattor). Jag vet att det finns enstaka bosatdsrättsföreningar som ställer krav på bara utanpåliggande rör i sin fastighet. Men det är då snarare gamla regler från tiden innan PEX rörirör system osv.
Det som gäller är att alla kopplingar måste finnas åtkomliga för inspektion och ev. reparation. Det löser man genom att sätta en fördelare på lämplig plats, ev. inbyggd i väggen med inspektionslucka. Och dra separat PEX "slang" till varje blandare osv. Men det finns flera varianter på lösning.
Jo förresten, det finns ett område av krav som lätt glöms bort. Om du drar rör i en lägenhetsskiljande vägg, så får det inte försämra brandskyddet. Dvs. OM du har en vägg till nästa lägenhet som har ex. trästomme med dubbegips som brandskydd, så får du inte göra hål i väggen för ex. rör (finns lösningar även för det, men det är överkurs).
Men i hus av den åldern så brukar väl väggarna vara av tegel eller liknande material, och då bör det inte vara problem att spåra in rör/slang i väggen.