Hej, ska lägga 100x100mm klinker i duschhörna , brunner ligger 450 fr hörnen och då blir jag frågande.... Ska jag behöva dela 100 plattorna så det blir 350mm fram till 200mm brunnssilen eller ska jag byta till en 300x300 sil? Hur skulle ni göra ??
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
30x30 sil förenklar betydligt.

1. Flytta slukristen sidled, men inte mer än att det går att få ur vattenlåset för rengöring.
2. Anpassa plattorna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Hade också flyttat slukristen så man minimerar skurna plattor runt brunnen i den mån det går men att du får halva plattor mot vägg är inget konstigt.
Är väggarna minsta lilla sneda så är det farligt at utgå med hela plattor då det kan sluta med att du får en bred fog någonstans där det skevar.
300mm slukrist tycker jag bara borde bli skitfult...

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Just den där tile insert ska jag/vi ha i duschen.
Tydligen sätter man ner den _i_ golvbrunnen, och jag fattar inte riktigt hur vattnet som tränger ut via fixet ska komma ner i golvbrunnen.

Men den kanske inte har så tight passform som monteringsanvisningen påstår? Jag har inte sett den i verkligheten än..

Hej, tack för alla svar o tips, hör väl till "god forum sed" att återkomma med hur det blev till slut !

brunn.jpg
Skapa konto

• Gilla
fredri_k och 1 till
  • Laddar…
Det blev ju bra!

Tack JOW, tycker oxå det blev bra. Lånade en riktig bra såg, "Briccolina"
bricco.png
då jag inså att det skulle sågas lite.
Även i diagonalsnittet blev det till att såga bort 4mm, så fogen fick plats.
Givetvis sågade jag till bitarna innan fixet blandades till :-)

Redigerat:
  • Gilla
Svante Björk
  • Laddar…
T
Hmmm....om du nu hade en sådan vattensåg så förstår jag inte varför du inte skar bitarna i vinkel istället som man brukar göra runt brunnen.

Vilken vinkel tänker du på då?

Förstår inte heller vilken vinkel som skulle varit annorlunda... Det är ju gjort för att minimera uppstickande hörn, jag skulle ha gjort likadant...

T
Typ denna bild, hittade ingen bättre på nätet:

yUz5x9w.jpg
Skapa konto

Så som TS har gjort brukar man bara göra om man bara har en vanlig kakelskärare till hands. Enligt mig inte särskilt snyggt men smaken är visst som baken delad. Om det hade varit en firma som hade gjort så hos mig hade dom fått göra om.......

Smaksak såklart.
Man kan få lite kraftiga lokalt lokalt fall genom att diagonala.

Men om man ska diskutera vad som är absolut snyggast så måste väl det vara när slukristen ersätter en (eller fyra) plattor. Eller purus tile insert.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
O
Tja... själv tyckte jag att det såg bra ut! Men som tur är smaken olika...
Det viktigaste är väl ändå att man är nöjd själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.