6 526 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Flytspackling runt rör
Hej.
Ska flytspackla en liten toalett, för första gången.
Ur golvet kommer:
- 2 vattenrör blandare, plast
- 1 avlopp till handfat, plast
- 1 vattenrör till toalett, plast
- 1 avlopp till toalett, plast
- 2 värmerör till element, koppar.
Jag gissar att jag inte behöver bry mig om plaströren utan kan "gjuta"/spackla in dem? Dvs bara låta flytspacklet omsluta dem. Tänker jag rätt?
Kopparrören däremot gissar jag behöver ha lite rörelsemån? Hur åstadkommer jag lättast det under flytspacklingen? (Om det nu behövs)
(Ja, jag vet att man inte egentligen inte får ha vattenrör ur golvet)
Ska flytspackla en liten toalett, för första gången.
Ur golvet kommer:
- 2 vattenrör blandare, plast
- 1 avlopp till handfat, plast
- 1 vattenrör till toalett, plast
- 1 avlopp till toalett, plast
- 2 värmerör till element, koppar.
Jag gissar att jag inte behöver bry mig om plaströren utan kan "gjuta"/spackla in dem? Dvs bara låta flytspacklet omsluta dem. Tänker jag rätt?
Kopparrören däremot gissar jag behöver ha lite rörelsemån? Hur åstadkommer jag lättast det under flytspacklingen? (Om det nu behövs)
(Ja, jag vet att man inte egentligen inte får ha vattenrör ur golvet)
Även kring kopparrören alltså? Det behövs inget utrymme för expansion?tank77 skrev:
Jo, det ska jag göra. Vad riskerar att hända om det rinner ner lite i glipor?Alfredo skrev:
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag bumpar den här med en till fundering.
Plastmattan som ligger där idag har inget uppvik alls, och det är bara slarvigt utskruna hål kring vattenrören (avloppsrören är däremot snygga tätade med påkrängd matta).
Min tanke var att försöka kränga på den nya mattan runt avloppsrören som det var gjort tidigare, och sedan skära upp hål för rören och täta runt med silikon samt uppvik. Betydligt bättre än tidigare, men säkert inte enligt branschreglerna, men det är OK.
Nu undrar jag dock om det finns några smidiga typer av manschetter eller vad det kan tänkas heta, för att uppnå bättre tätning kring rören?
Plastmattan som ligger där idag har inget uppvik alls, och det är bara slarvigt utskruna hål kring vattenrören (avloppsrören är däremot snygga tätade med påkrängd matta).
Min tanke var att försöka kränga på den nya mattan runt avloppsrören som det var gjort tidigare, och sedan skära upp hål för rören och täta runt med silikon samt uppvik. Betydligt bättre än tidigare, men säkert inte enligt branschreglerna, men det är OK.
Nu undrar jag dock om det finns några smidiga typer av manschetter eller vad det kan tänkas heta, för att uppnå bättre tätning kring rören?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden