Byggahus.se

Starkt plastluktande badkar i sanitetsakryl

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag köpte ett tassbadkar i sanitetsakryl. När jag tappar upp varmt vatten i det (och jag gillar det väldigt varmt) stinker det plast. När det är tomt luktar det inget (har läst om kattpissluktande badkar i andra trådar)
    Vet någon vad det är som avges? Går det ut i vattnet också? Hur giftigt är det?
    Jag är noga med att undvika plaster i kontakt med mat och dryck, borde ha tänkt på det innan jag köpte badkaret, men trodde att det skulle vara tillräckligt hårt för att inte innehålla lättflyktiga mjukgörare.
    Swedmart som jag köpte av säger bara att de sålt 1000-tals badkar utan att någon klagat.
    Med så finns de ju folk som älskar plastemissionerna från nya bilar också...

2. O
    Medlem Nivå 12
    Va ska du laga mat i det eller sitter du och äter din middag i badkaret ;);)

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 12
    Jag vet inte exakt hur sanitetsakryl beter sig men om man jämför med båtbranschen där man använder polyester till största delen så vet jag att under den första tiden efter att en båt lämnat formen så fortsätter härdningsprocessen och den luktar av polyester. Detta är bara ett rent doftmässigt problem som avtar efterhand som härdningsprocessen fortgår och brukar ganska snabbt försvinna. Det kan ibland hända att det fortsätter lukta men då är det ofta pga felaktig blandning eller dålig plast vilket är ovanligt idag.

Jag förmodar och tror att det är samma sak med dit badkar, dvs det har ganska nyligen blivit producerat och kommer att sluta lukta efter en tid. När det gäller polyestern så är det inga direkta hälsoproblem i detta stadiet utan eventuella risker brukar man prata om innan härdning och när man tex får plasten på huden.

Nu kan det vara något annat för akryl men jag misstänker att det är ungefär samma sak.

4. Z
    Medlem Nivå 1
    Nog kan jag äta i badkaret, men främst andas jag medans jag badar och huden tar ju också upp en hel del ämnen.

5. Z
    Medlem Nivå 1
    Tack för båtsvaret, det är det jag hoppas på, att det ska gå över av sig själv, men eftersom det bara luktar när det blir varmt är jag oroad. Speciellt som försäljaren hävdar att de adlig hört något förut= inga som helst kunskaper om vad det är som luktar eller hälsopåverkan.

6. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
  7. O
    Bannad · Nivå 15
  8. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Du behöver inte läsa allt ;) Bilaga 6 är mest tillämplig för det TS ville veta, förmodar jag.

9. Z
    Medlem Nivå 1
  10. O
    Bannad · Nivå 15
    Men du får inte ge mig så mycket att läsa.... :D så här i mitten av veckan... Kalle Anka är mer lagom :p
    Man vill inte använda mina 2 hjärnceller i onödan... ;)

• Laddar…