Hej! Jag håller på att renovera mitt badrum och jag anlitade en rörmokare och en snickare som just nu håller på med första delen av jobbet och jag är lite besviken på utseendet och fundersam på om det är fackmannamässigt gjort. Våtrumsmattan på golvet har inte svetsade hörn. Hörnen har fogats ihop med en brun massa som inte är slät utan bucklig. Väggarna är limmade enligt H-modell vilket innebär enbart en skarv vilken är limmad och fylld med transparent silikon tror jag. Ovanför väggmattan sitter en bård som har limmats omlott, över väggmattan och i skarven sitter en centimeter bred sträng av något som ser ut som silikon. Hörnen på bården sitter inte ordentligt in i hörnet utan glipar (tapeten liksom genar runt hörnet) och i detta hål har snickaren fyllt på silikon som runnit ned på väggen. Det ser inte snyggt ut men jag undrar om det är godkänt? I en av hörnorna ska jag installera en dusch men det känns inte bra då jag tycker att hörnen borde vara svetsade. Jag tror dessutom att det lätt samlas kalk och smuts på fogmassan och på silikonsträngarna vilket kan vara svårt att få bort. Kan jag be dem göra om jobbet eller är detta "skönhetsfel"?
Tack för er hjälp och råd!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det ser ju inte så snyggt ut. Vårt badrum gjordes i sommras och där är mattan skuren diagonalt och svetsad i hörnorna måste titta noga för att se en skarv.
Bården ovanför väggmattan är avslutad i ett hörn och är väldigt diskret.
Vi hade också några "skönhetsfel" som jag påpekade när vi kollade igenom när allt var färdigt och det åtgärdades dagen efter. Så det tycker jag att dom ska fixa om du inte är nöjd även om det bara är "skönhetsfel".

Snyggt var det INTE, har själv svetsade hörn i badrummet. Jag hade inte accepterat slicone i skarvarna pga utseendet.

Med vänlig hälsning, fremax

S
Vad är det för skräpmontörer du haft hemma? Dom kan ju aldrig ha lagt badrumsmatta förrut, seriösa mattläggare svetsar alla skarvar ALLTID, har fanimig aldrig ens sett en mattläggare hålla i en silikontub under mina 8 år på diverse byggen.

Jag skulle vilja påstå att du blivit grundlurad, det är groteskt fult installerat, och kommer dessutom inte hålla tätt i längden, absolut inte mattans ordinarie livslängd.

Sneda svetsade skarvar ska det vara. Det där håller inte. I mitt badrum såg skarvarna perfekta ut men när jag hade turen att gvk kom och gjorde stickprov på den gvk-anslutna firmans jobb i mitt hus visade det sig att skarvarna läckte fastän det såg bra ut. Om kladdet är silikon är det helt fel, om det är att de gjort ett dåligt jobb med svetstråden och bara kletat på rejält för att det ska hålla är det stor risk att mattan bakom blivit skadad av all värmen med så mycket tråd. (inte helt ovanligt även om det inte ser så där illa ut) Nu lär väl knappast firman vara gvk-ansluten men ta dit gvk eller auktoriserad mät-firma ändå (kostar nån tusenlapp i timmen men det går ganska fort att mäta) och be dem mäta upp tätheten så du har svart på vitt att det är ett dåligt jobb. (Se mitt inlägg angående stickprovet av gvk hos mig)

T
Ja, det är brukligt att ha sneda svetsade skarvar men när TS:s matta läggs har jag sett att matläggarna svetsar skarven istället på grunda av "nåtningsmönstret i mattan. Men visst han kunde ha jämnat ut svetsen lite bättre men som vanligt så är det endast makrobilder som postas på detta forum och det kan avslöja den bästa.

Det andra vi ser är en kemsvets så där har mattläggaren varit lite lat när han hade kunnat göra en vanlig svetsad skarv istället. Sedan har han ju varit dålig på att värma in hörnen på mattan, därför det har blivit en "genväg" på mattan och det ska absolut inte fyllas med silikon i glipan. Enda stället är i så fall i duschörrnan men då ska det vara diskret och inte synas typ.

jag undrar om det inte är svets på första bilden? peta lite på den är den hård är det nog svets är den lite mjuk så är det nog silikon

Man kan göra sneda skarvar men mönstret blir som sagt lidande även om jag inte tycker det stör

det andra såg inte bra ut det heller...

Hej och tack för värdefull kommentar. Jag ringde GVK som sa att man ska följa de instruktioner som står på just den matta man köper dvs det Tarkett rekommenderar. Jag kollade vad där står och då står det att den ska svetsas med brun svetstråd. I trähus ska dessutom skarven vara med 45-gradig vinkel ifall huset rör på sig. Då håller skarven bättre. Tyvärr höll inte vår snickare med om det. Han blev arg och sa att hans sätt var bättre.

Tack för bra svar! Uppskattas! Ja jag tror att det är någon form av kemikalier han använt för att täta hörnen på den bruna golvmattan. Snickaren var hemma hos oss idag (min man pratade med honom) och han sa att han kunde jämna till skarvarna genom att skära till de bucklor som stack ut. Vi ville inte att han skulle skära så vi sa nej tack till det. Hörnen på väggen fick glipor pga att våra väggar inte var raka sa snickaren. Det var inget han kunde göra något åt förklarade han.

Mikael_L
Först och främst, betala inte öre innan du rett ut detta.
Och jag hoppas att du inte betalat mattan heller.

Det kan komma till att det bara blir att riva ut allt och börja om, då kanske mattläggaren lägger av och inte vill ha mer med dig att göra, så du tyvärr får en massa merjobb själv, men bra om du åtminstone slipper förlora reda pengar.

Åsså tar du nu och så snabbt som du kan tag och reder ut vad du kan kräva.

Ta t.ex. kontakt med Tarketts kundtjänst (teknisk om det finns sådan). Skicka dom bilderna efter kontakt. Få ett utlåtande om utförandet är korrekt för deras matta.

Tack för ditt svar! Hade det bara varit skönhetsfel hade jag kanske bett om reducerat pris med dessa fel känns mer som säkerhetsmässiga brister som kan vålla fuktskador om några år. Vi tog dit ett GVK- certifierat företag och de sa att i princip allt var fel enligt reglerna. Nu gör de om allt från grunden. Man ska ska nog alltid välja ett lite större företag och man ska be om att få se certifikatet.

Som tur är har vi inte betalat något alls ännu, varken för material eller jobb. VVS-killen, som jag beställt jobbet genom, är en reko kille och han ordnade så vi fick en certifierad mattläggare som kommer och river allt i morgon och gör om. Samtidigt som de kollade väggar och golv upptäckte de att golvbrunnen behövde åtgärdas. Hoppas att det var sant. Man blir lite ledsen och lite trött på sånt här. Man måste kunna lite själv för att fatta vad som är rimligt eller ej. Jag är lite blåögd och litar på att de som tar sig an ett sånt här jobb vet vad som är rätt.

Om man svetsar med brun tråd och stör sig på att det blir en brun rand där det är ett svart streck så kan man ta en spritpenna och måla svart på det bruna :)

Bra tips! Tack!

Hej igen! Har nu fått veta att i alla skarvar och glipor har snickaren använt kemsvets. Dock känns inte den bruna skarven på mattan hård utan går att pilla upp. Likaså är den genomskinliga massan som stoppats upp i glipan i väggen kemsvets säger han men massan är mjuk och det har gått 5 dagar sedan den sattes dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.