Har en liten toa/dusch på vindsvåning som ska renoveras.
Grovt så är måtten 230x114 med en liten gång in på toan.
Takhöjd 203cm på ca 30cm resten snedtak...
Med lite tur kanske man kan stretcha måtten något men det är inte mkt.
Finns det någon med liknande utrymme som kan komma med tips, och gärna inspirationsbilder?
MVH/
Grovt så är måtten 230x114 med en liten gång in på toan.
Takhöjd 203cm på ca 30cm resten snedtak...
Med lite tur kanske man kan stretcha måtten något men det är inte mkt.
Finns det någon med liknande utrymme som kan komma med tips, och gärna inspirationsbilder?
MVH/
Ingen som har någon idé?
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Rita upp i sketchup hur det ser ut med snedtak etc
Du kan ju börja med att kolla lite av alla trådar som redan handlar om det.
T.ex. http://www.byggahus.se/forum/badrum/243424-ar-det-realistiskt-med-komplett-badrum-127cmx147cm.html
Sök i denna forumsdel med t.ex. sökord "litet" eller "liten" eller smått" osv och börja med att endast söka i trådämnesrubriker.
T.ex. http://www.byggahus.se/forum/badrum/243424-ar-det-realistiskt-med-komplett-badrum-127cmx147cm.html
Sök i denna forumsdel med t.ex. sökord "litet" eller "liten" eller smått" osv och börja med att endast söka i trådämnesrubriker.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Du kan ju rita på papper också, menar mer att det är lättare om man ser förutsättningarna svart på vitt
Ni kanske inte är vana med denna klass på bilderna men detta är vad jag kan komma med nu
? vet jag inte vad det är, det lär jag kolla i helgen när vi får tillgång till huset.
Ska se till o fixa lite bilder i helgen så förstår ni bättre..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
? vet jag inte vad det är, det lär jag kolla i helgen när vi får tillgång till huset.
Ska se till o fixa lite bilder i helgen så förstår ni bättre..
Gör ett blindutrymme av den där lilla fyrkanten du ritat in toan i.
(Kanske en förvaring från andra hållet)
Sen dusch längst inne, ca 70x114
Sen toa rakt fram från dörren, under snedtaket, där du skrivit element.
Handfat där du ritat det, om det blir för trång att komma förbi så handfat mot murstock.
Det är mitt förslag.
edit:
Det uppfyller inga handikappskrav.
(Kanske en förvaring från andra hållet)
Sen dusch längst inne, ca 70x114
Sen toa rakt fram från dörren, under snedtaket, där du skrivit element.
Handfat där du ritat det, om det blir för trång att komma förbi så handfat mot murstock.
Det är mitt förslag.
edit:
Det uppfyller inga handikappskrav.
Redigerat:
Det blir nog för tight, jag tror att lösningen med handfat etc måste vara kvar som dom är.
Det är mer hur man gör det på ett snyggt vis...
Sen får vi se när man börjar riva om man kan utöka måtten något..
MVH/
Det är mer hur man gör det på ett snyggt vis...
Sen får vi se när man börjar riva om man kan utöka måtten något..
MVH/
Jag skrev bara vad jag tror.
Och jag tror det funkar och jag tror att det är enda möjliga utan att börja trixa med väggar som byter funktion när man vickar fram dom osv, som det fanns lite exempel på i tråden jag postade tidigare.
Och jag tror det funkar och jag tror att det är enda möjliga utan att börja trixa med väggar som byter funktion när man vickar fram dom osv, som det fanns lite exempel på i tråden jag postade tidigare.
Hehe Nä nått mått är onekligen fel
Gången är 57cm och det funkar faktiskt, dörren är 190cm hög så det blir en rätt speciell känsla när man går in
MVH/
Gången är 57cm och det funkar faktiskt, dörren är 190cm hög så det blir en rätt speciell känsla när man går in
MVH/
Mikael_L skrev:
Är inte utrymmet för toan väldigt smalt? Folk vill generellt ha lite utrymme på sidorna om en toalett.
Jag lutar faktiskt också lite åt den lösningen Mikael_L nämner. Om du gör ett förvaringsutrymme av nuvarande toautrymmet så har du ett rum som är ungefär 185 * 114 cm, vilket är större än mitt badrum på ca 150 * 100 cm. Och i mitt badrum har jag fått plats med toalett, handfat och dusch.
Duschen kan vara i ena hörnet till höger på ritningen, och ett snyggt hörnhandfat i andra hörnet till höger. Om duschen har en duschdraperistång så är det gott om utrymme framför handfatet så länge duschgardinen är undandragen.
Toaletten kan sen vara uppe till vänster, ungefär där du har ritat ut element, fast en bit ut från hörnet så att man har lite fritt utrymme på båda sidor.
Jag lutar faktiskt också lite åt den lösningen Mikael_L nämner. Om du gör ett förvaringsutrymme av nuvarande toautrymmet så har du ett rum som är ungefär 185 * 114 cm, vilket är större än mitt badrum på ca 150 * 100 cm. Och i mitt badrum har jag fått plats med toalett, handfat och dusch.
Duschen kan vara i ena hörnet till höger på ritningen, och ett snyggt hörnhandfat i andra hörnet till höger. Om duschen har en duschdraperistång så är det gott om utrymme framför handfatet så länge duschgardinen är undandragen.
Toaletten kan sen vara uppe till vänster, ungefär där du har ritat ut element, fast en bit ut från hörnet så att man har lite fritt utrymme på båda sidor.
Bilden visar inte snedtakets vinkel, det gör det väldigt trångt tyvärr
Men som sagt så kanske det finns lite mer utrymme att ta av när man väl river befintliga.
Ska se till o fota lite i helgen så kan ja lägga upp så ni förstår bättre.
MVH/
Men som sagt så kanske det finns lite mer utrymme att ta av när man väl river befintliga.
Ska se till o fota lite i helgen så kan ja lägga upp så ni förstår bättre.
MVH/
