Hej,
Är det något jag är dålig på - så är det våtrum...
Badrummet renoverades av den tidigare ägaren 2006 (helkaklat). Jag fick inget papper på det men det garanterades att det gjorts efter gällande branschregler. Enligt mäklaren så skulle detta ses som okey iom att säljaren försäkrade att så var fallet.
Har en tid funderat på om det kan vara något galet med fukten i badrummet pga mögel i fogen, men det kan ju självklart vara ytmögel. I vilket fall som helst så har duschen inte använts sedan 22/1 och igår lånade jag en fuktmätare. Det har varit rumstemperatur där inne hela tiden och det finns ingen golvvärme.
Kring golvbrunnen och toastolen mätte jag upp mellan 12-17% fuktighet, men så fort jag kom ut en bit mot mitten av golvet så var jag nere på ca 6% vilket enligt mätaren ska vara ett okey värde (se bifogade bilder).
Vad tror ni, kan det röra sig om fuktskada kring genomföringen i tätskiktet eller har det helt enkelt inte torkat ut tillräckligt länge, 47 dagar? Det ska tilläggas att vi ibland spolat av hela badrummet (även kring toastolen).
Tack på förhand!
/Johan
Är det något jag är dålig på - så är det våtrum...
Badrummet renoverades av den tidigare ägaren 2006 (helkaklat). Jag fick inget papper på det men det garanterades att det gjorts efter gällande branschregler. Enligt mäklaren så skulle detta ses som okey iom att säljaren försäkrade att så var fallet.
Har en tid funderat på om det kan vara något galet med fukten i badrummet pga mögel i fogen, men det kan ju självklart vara ytmögel. I vilket fall som helst så har duschen inte använts sedan 22/1 och igår lånade jag en fuktmätare. Det har varit rumstemperatur där inne hela tiden och det finns ingen golvvärme.
Kring golvbrunnen och toastolen mätte jag upp mellan 12-17% fuktighet, men så fort jag kom ut en bit mot mitten av golvet så var jag nere på ca 6% vilket enligt mätaren ska vara ett okey värde (se bifogade bilder).
Vad tror ni, kan det röra sig om fuktskada kring genomföringen i tätskiktet eller har det helt enkelt inte torkat ut tillräckligt länge, 47 dagar? Det ska tilläggas att vi ibland spolat av hela badrummet (även kring toastolen).
Tack på förhand!
/Johan
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vad är det under klinkergolvet?
Jag har betongplatta och jag upplever golvet kallare just vid toastolen och golvbrunnen, vilket troligen beror på att det går stora rör neråt, vilket säkerligen påverkar fukthalten i närmsta omgivningen där, samtidigt är det ju dit fukten/vattnet ska rinna.
Om nu nu har trägolv under er klinker och det är en fuktskada så skulle jag nog gissa på att det skulle börja spricka i fogar osv
Sen brukar ju även fukt uppträda i fogarna, inte mitt på plattorna?
Jag tror inte ditt mögel i fogarna har nått med en fuktskada under plattorna att göra, det har nog mer med rengöring att göra.
Jag har betongplatta och jag upplever golvet kallare just vid toastolen och golvbrunnen, vilket troligen beror på att det går stora rör neråt, vilket säkerligen påverkar fukthalten i närmsta omgivningen där, samtidigt är det ju dit fukten/vattnet ska rinna.
Om nu nu har trägolv under er klinker och det är en fuktskada så skulle jag nog gissa på att det skulle börja spricka i fogar osv
Sen brukar ju även fukt uppträda i fogarna, inte mitt på plattorna?
Jag tror inte ditt mögel i fogarna har nått med en fuktskada under plattorna att göra, det har nog mer med rengöring att göra.
Jag kan inte ens se att du skulle kunna mäta det på ett sånt här vis, det är ju klinker, fix, tätskikt och sedan underlag, har du hål på tätskiktet så att det läcker neråt så är det ju troligen ett väldigt litet läckage och inget du kommer kunna mäta genom uppstigande fukt då det är under tätskiktet som isf har ett väldigt litet hål för fukten att vandra genom.Bluff skrev:
Ta den där mätaren och stoppa den i tunnan utanför huset och köp lite rengöringsmedel istället är mitt råd.
Redigerat:
Klart du kan men du måste ju mäta på rätt sida av tätskiktet, just nu så är det ju som att du ska kontrollera om en hink läcker vatten genom att fylla hinken med vatten och stoppa i mätaren i hinken.Bluff skrev:
Jag kan inte se varifrån vattnet skulle komma, om det nu är hål i hinken så kommer du ju inte att kunna mäta dig fram till fukten utanför hinken genom att mäta fukthalten i den tomma hinken, det är ju minimal fukt som kommer vandra tillbaka genom hålet.
Redigerat:
Fuktkvotsvärden upp t o m 15% är helt acceptabla värden och innebär ingen risk alls. Över 15% kan det finnas risk för mögel. 17% behöver inte vara ett problem, det beror lite på konstruktionen och om brunnen ligger mot yttervägg osv. Men jag skulle trots det säga att du inte har några som helst problem i ditt badrum; över lag skulle jag nog kalla det för snustorrt.
I kaklade/klinkrade våtrum är den vanliga missuppfattningen att ytskiktet är tätt. Men vatten och fukt kommer in i fogarna och tar sig in under kakel och klinker och där kan det stanna kvar länge, om det inte finns något sätt att torka ur, t ex med golvvärme. Därför är det så viktigt med ett tätskikt. Att du har fuktvärden mitt under en platta är inget konstigt.
För att du ska kunna veta om fukten tagit sig in under tätskiktet måste du mäta i anslutande rum. Om badrummet ligger på övervåningen mäter du således i taket på undervåningen, under badrummet. Då vet du om fukten tagit sig igenom tätskiktet. Om badrummet ligger på bottenvåningen har du förhoppningsvis en betongsula och då är det inget problem. Om det är uppreglat golv måste det till andra mätmetoder.
I kaklade/klinkrade våtrum är den vanliga missuppfattningen att ytskiktet är tätt. Men vatten och fukt kommer in i fogarna och tar sig in under kakel och klinker och där kan det stanna kvar länge, om det inte finns något sätt att torka ur, t ex med golvvärme. Därför är det så viktigt med ett tätskikt. Att du har fuktvärden mitt under en platta är inget konstigt.
För att du ska kunna veta om fukten tagit sig in under tätskiktet måste du mäta i anslutande rum. Om badrummet ligger på övervåningen mäter du således i taket på undervåningen, under badrummet. Då vet du om fukten tagit sig igenom tätskiktet. Om badrummet ligger på bottenvåningen har du förhoppningsvis en betongsula och då är det inget problem. Om det är uppreglat golv måste det till andra mätmetoder.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det ger nog nästan mer om du tittar noga på hur det ser ut ner i brunnen. Ta några bilder och lägg upp här. Det är då framförallt närbilder på klämringen i brunnen som är intressanta.
Jag tror att ev. mögel på fogar oftast inte beror på en fuktskada, utan på ventilation. Den fukt som ev. kan orsaka mögel i fogen finns där oavsett om vatten tränger in djupare i konstruktionen eller ej.
Jag tror att ev. mögel på fogar oftast inte beror på en fuktskada, utan på ventilation. Den fukt som ev. kan orsaka mögel i fogen finns där oavsett om vatten tränger in djupare i konstruktionen eller ej.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


