Jag ska sätta kakel i ett badrum. Plattorna är 25x40 cm och ska placeras liggande. Takhöjden från golv till takregel är 235 cm. Jag tänkte ha 3 mm fog, och då blir det 9,29 plattor på höjden, dvs en rad blir ca 7 cm. Om man även räknar med tjockleken på klinker och takskivor så blir den raden ca 5 cm.
Det verkar vara en tumregel att man ska undvika smala rader uppe vid taket, så då ska den smala raden vara nere vid golvet? Ser det dumt ut med en kakelrad som bara är 5 cm? Är det bättre att ha plattor med lite drygt halva höjden både vid taket och golvet?
Jag har svårt att bestämma mig så jag undrar vad ni andra har för åsikter.
Mvh
Det verkar vara en tumregel att man ska undvika smala rader uppe vid taket, så då ska den smala raden vara nere vid golvet? Ser det dumt ut med en kakelrad som bara är 5 cm? Är det bättre att ha plattor med lite drygt halva höjden både vid taket och golvet?
Jag har svårt att bestämma mig så jag undrar vad ni andra har för åsikter.
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 2 490 inlägg
Det blir absolut bättre om du fördelar det så att du minskar lite på båda kantraderna istället.
Har fått för mig att om en rad blir märkbart mindre än en halv platta så anses detta bättre.
Är dock amatör själv...
Har fått för mig att om en rad blir märkbart mindre än en halv platta så anses detta bättre.
Är dock amatör själv...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
I våra badrum har man gått på synintrycket. Det blir nog snyggare om man fördelar översta och nedersta, men jag tror inte att du skall ha mindre än en halv platta upptill, det får heller inte bli för lite nertill i tanke på fall men också så det inte ser ut som "lappbitar" om du förstår vad jag menar.
Tack för de snabba svaren!
Det känns som det "säkraste" är att ha ungefär lika höga plattor överst och nederst. Även om det hade kännts bra med en hel platta uppe vid taket. Om jag har lika höga plattor överst och nederst blir de 15-16 cm höga vilket är lite mer än halva platthöjden.
Det känns som det "säkraste" är att ha ungefär lika höga plattor överst och nederst. Även om det hade kännts bra med en hel platta uppe vid taket. Om jag har lika höga plattor överst och nederst blir de 15-16 cm höga vilket är lite mer än halva platthöjden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 775 inlägg
Finns många viktiga parametrar, blandaren och dushsarmaturen måste ju vertikalt och horisontellt centreras mot plattorna, lika så den vägghängda toaletten.
MItt tips är att rita på det i ett cad-program
MItt tips är att rita på det i ett cad-program
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Jag står också inför att kakla och jag undrar samma sak. Att man får kapa plattorna nertill är givet eftersom man måste anpassa sig efter fallet mot brunnen. Men hur gör man för att få en hel platta upp mot taket?
Se bild.
Se bild.
Redigerat:
Det lyckas man inte med, typ.Roland112 skrev:
Sikta på en dryg halv platta både uppe och nere. Så har du vingelmån för att fogarna blir lite olika tjocka ifrån vad du rent teoretiskt kan fixa i CAD-programmet.
Normalt så lägger man en mjukfog istället för hårdfog mellan taket och översta plattan. Det beror dock inte så mycket på att plattan är skuren utan snarare på att den fogen behöver kunna ta upp lite rörelse. Sen är det dock så att det är lättare att dölja lite skavanker på den skurna kanten mha mjukfog.Roland112 skrev:
Silikon fungerar som mjukfog men många föredrar idag en MS-polymer baserad fog.