Jag funderar på hur man bäst fixar dörröppningen mellan ett badrum och en tvättstuga.

Vi har tänkt renovera dessa och lägga in ny plastmatta
Den som byggde huset en gång i tiden tyckte tydligen att det där med fall mot golvbrunn var ett onödigt påfund, så en flytspackling behövs. När det ändå ska flytspacklas så känns det lika bra att styva upp golvet och lägga min 12 mm spackel enligt vedertagna våtrumsföreskrifter. Vid dörren blir det nog ca 25mm så det innebär att jag får höja dörrkarmen (alt. kapa dörren, men det blir nog inte bra).

Går det bra att svetsa mattan i dörröppningen och slippa en tröskel där eller finns det något som talar mot det? Hur blir det om vi vill ha olika mattor? Hur blir det vid framtida renovering av ena rummet?
Rummen måste väl flytspacklas ett i taget för att det ska gå att komma åt, så det blir väl en spackelskarv i dörröppningen. Men jag gissar att det saknar betydelse.

Det finns ju en golvbrunn i varje rum så fallet blir bort från dörren på båda sidor, dock är ju golvet vid dörren inte så mycket som 20 mm över brunnen.

Att det inte är fallet i gamla våtrum är för att andra regler gällde då.

Har man 20 mm höjdskillnad vid dörren mot golbrunnen så behövs ingen tröskel.

Golvet behöver inte vara 20mm över brunnen utan uppviket på tröskeln måste vara 20mm över brunn

Jo, fast nu får jag som sagt inte 20 mm höjdskillnad mellan brunn och dörröppning utan ca 13 och vill helst slippa tröskel ändå med tanke på att det är våtrum på båda sidor.
(Gamla regler har jag ingen koll på, men man kan ju tycka att det borde varit en fördel om det åtminstone varit lite fall mot brunnen även på 80-talet.)

Ja skulle kört utan tröskel blir bäst å smidigast då.

Men om det är våtrum på båda sidor gäller inte 20mm. Det är enbart om det inte är tätskikt på andra sidan (om det finns brunn där)

Bra, då kör jag som jag tänkt utan tröskel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.