6 639 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Gammal gästtoa, måste jag fixa tätskikt när klinker skall läggas?
Branschregler ska följas, men när man renoverar ytskikt behöver man inte tillämpa de senaste reglerna utan det räcker att följa de regler som gällde när det som renoveras byggdes. För åtgärder som kräver bygglov eller bygganmälan ska däremot senaste reglerna tillämpas.perrakakel skrev:Allt beror på vilken utgångspunkt man har! I din hörna av världen kanske du har rätt, men i det stora hela i Sverige idag så har ALLA hemförsäkring och ALLA förväntar sig att det ska vara Fackmässigt utfört vid ett köp. Därför spelar försäkringsbolagens och branschorganisationernas hållning och rekommendationer stor roll. BBR ligger dessutom som grund för BBV.
När det gäller försäkringsbolagen så finns det säkert olika formuleringar men när jag tittar på t ex Länsförsäkringar förekommer denna tex några gånger:
"badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inom hus som har golvbrunn och
som är byggt enligt de bygg och branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads eller installationstillfället"
Redigerat:
Håller på och göra om ena gäststugan till tvättstuga. För min del blir det plastmatta. Men det jag vill inflika i tråden är det svar jag fick när jag pratade med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar). Det "krav" dom har är att det ska vara fackmannamässigt utfört och enligt bbr. Enkelt och bra svar, då jag gör det mesta sjv 
Ja, försäkringsbolaget kan mycket väl ha högre krav än vad samhället har.
Men även om de flesta vill ha en villaförsäkring är det inte alls självklart att man väljer att uppfylla alla försäkringsvillkor som gäller för att vid skada få full ersättning. Det som händer vid en skada är att man får nedsatt ersättning, inte att försäkringen är ogiltig.
Men även om de flesta vill ha en villaförsäkring är det inte alls självklart att man väljer att uppfylla alla försäkringsvillkor som gäller för att vid skada få full ersättning. Det som händer vid en skada är att man får nedsatt ersättning, inte att försäkringen är ogiltig.
Vill bara flika in en tanke som min kollega hade om detta, f-bolaget kräver fackmannamässigt gjort men om det är gjort så då ska det inte läcka och blir det läckage kan det ju inte vara fackmannamässigt gjort heller. Då ska inte försäkringen täcka skadan.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack för all input. Jag ska sälja / hyra ut detta hus och kommer oavsett vad jag gör med golvet inte att garantera något som inte stämmer.
Det finns ju godkänd våtrums-golvspånskiva vad jag vet, men det blir för tjockt. Jag får mäta vad som kan gå in. Då trägolvet är gammalt tror jag inte rörelsen i det är alltför stor nu. En tunn masonitskiva som primas, och sen korrekt folie-tätskikt med väggvinklar m.m. så har man ju "i princip" gjort rätt för sig på denna toalett där det aldrig hamnar vatten på golvet (och vid en riktig läcka så gör bara tätskiktet att vattnet och skadorna istället rinner ut i hallen utanför... :- )
Det finns ju godkänd våtrums-golvspånskiva vad jag vet, men det blir för tjockt. Jag får mäta vad som kan gå in. Då trägolvet är gammalt tror jag inte rörelsen i det är alltför stor nu. En tunn masonitskiva som primas, och sen korrekt folie-tätskikt med väggvinklar m.m. så har man ju "i princip" gjort rätt för sig på denna toalett där det aldrig hamnar vatten på golvet (och vid en riktig läcka så gör bara tätskiktet att vattnet och skadorna istället rinner ut i hallen utanför... :- )
Lägg inte tätskikt på masonit vad du än gör. Använd fiberspackel med ett stålnät. Bygger 13mm och du har ett golv som håller.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Så flytspackel ovanpå trägolv (med primer) är det mest korrekta? Är forumet överens om detta? Jag kan självklart köpa nät och spackel och hälla ut, eftersom det inte ska vara något fall är det ganska enkelt.perrakakel skrev:
Vad är minsta tjocklek man kan nöja sig med?
Utan att lusläsa reglerna, får man rolla tätskikt på flytspacklat golv eller är det fortfarande folie som gäller då?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack återigen för värdefull input. Det fanns ganska bra höjd mot tröskeln trots allt, så det slutade med att jag gjorde som man bör.
Det vill säga
* Armeringsnät och flytspackel 10-12 mm nånting.
* Folietätskikt
* Fix och klinker
Ångrar dock projektet lite grann då jag bara tänkt "slänga in lite klinker" inför en försäljning, nu blev det flera dagars jobb och kanske inte värt detta i slutändan.
Det vill säga
* Armeringsnät och flytspackel 10-12 mm nånting.
* Folietätskikt
* Fix och klinker
Ångrar dock projektet lite grann då jag bara tänkt "slänga in lite klinker" inför en försäljning, nu blev det flera dagars jobb och kanske inte värt detta i slutändan.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Framförallt om du just skall sälja så är det ju viktigt att du följer reglerna. Annars stor risk att en bes. man anmärker på det, och så öppnar det helt i onödan för en extra prutningsrunda för köparen.
Ang. diskussionen i tråden om vad förs. bolagen kräver. Citatet från LF var att man skall ha den standard som gällde vid byggtillfället, eller installationstillfället. Det innebär bara att om jag bygger ett badrum idag så skall det följa dagens regler, men jag måste inte riva och göra om när det kommer en ny tilläggsregel ex. i Augusti. och av det följer också att OM jag har ett badrum som följer 10 år gamla regler så räknar förs. bolaget med att kunna tillämpa 10 års åldersavdrag vid en skada.
Det är också den normala tolkningen vid en överlåtelsebesiktning. Om bes. mannen hittar ett utförande som inte var OK när badrummet gjordes för 3 år sedan så är det en anmärkning. Sedan finns det iofs. ingen naturlag som säger att en köpare nödvändigtvis skall ha sänkt pris bara för att bes. mannen hittar ngt att anmärka på.
Ang. diskussionen i tråden om vad förs. bolagen kräver. Citatet från LF var att man skall ha den standard som gällde vid byggtillfället, eller installationstillfället. Det innebär bara att om jag bygger ett badrum idag så skall det följa dagens regler, men jag måste inte riva och göra om när det kommer en ny tilläggsregel ex. i Augusti. och av det följer också att OM jag har ett badrum som följer 10 år gamla regler så räknar förs. bolaget med att kunna tillämpa 10 års åldersavdrag vid en skada.
Det är också den normala tolkningen vid en överlåtelsebesiktning. Om bes. mannen hittar ett utförande som inte var OK när badrummet gjordes för 3 år sedan så är det en anmärkning. Sedan finns det iofs. ingen naturlag som säger att en köpare nödvändigtvis skall ha sänkt pris bara för att bes. mannen hittar ngt att anmärka på.
Klicka här för att svara