2 686 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Golvbrunnsmanschett felmonterad
Vi renoverade våra badrum 2011 av en auktoriserad firma. I veckan hade vi besiktning av Anticimex då vårt försäkringsbolag utför "friskkontroller". De upptäckte då att golvbrunnsmanschetten var felmonterad (sticker ut under klämringen) och menar att försäkringen inte täcker om skador uppstår pga detta. Vi rekommenderades att kontakta entreprenören för att försäkra oss om att de har en försäkring som täcker detta om skadan skulle uppstå. Vi har kontaktat vår kontaktperson som meddelar att han sålt firman, men ska fundera ut en lösning. Vilka alternativ har vi? Kan vi reklamera arbetet trots att han sålt firman? Måste golvet rivas upp, eller kan man få hänvisning till annan försäkring (känns lite osäkert, det kan ju dröja 30 år till ev skada och vet vet vem vi kontaktar då)?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det borde väl vara firman som är ansvarig oavsett vem som äger firman och när ägarbyten inträffar. Det är ju med firman du har ett avtal och inte med en viss person. Man har möjlighet att reklamera renoveringsarbeten i 10 år enligt konsumenttjänstlagen och den tekniska livslängden på tätskikt anses vara 20-25 år så att klaga efter 30 år går inte för då bör man redan ha gjort om badrummet.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om det går att åtgärda nu efteråt beror på hur slukristen sitter. En del klämringar är skruvade så att man måste komma åt dessa för att kunna lyfta på den. Synd att inte manschetten är skuren ordentligt, det enda som behövs är en skärmall för några kronor.
Vår kontaktperson (=förra ägaren) har erbjudit sig att åtgärda felet genom att skära rent.
Lyfter ett varningens finger för dessa "friskkontroller" utförda av Anticimex. Kompetensen är tyvärr inte alltid på rätt nivå, och man förstorar detaljer till stora problem.
Jag har svårt att se hur en manschett som sticker ut under en korrekt monterad klämring skulle kunna orsaka några skador.
Och jag hade nog väntat med efteråtgärd nu (efter 6 år utan problem) precis som para ovan är inne på..
Jag har svårt att se hur en manschett som sticker ut under en korrekt monterad klämring skulle kunna orsaka några skador.
Och jag hade nog väntat med efteråtgärd nu (efter 6 år utan problem) precis som para ovan är inne på..
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Problemet är (teoretiskt) att klämringen är INTE korrekt monterad om manschetten sticker fram.GoForIt skrev:
Lyfter ett varningens finger för dessa "friskkontroller" utförda av Anticimex. Kompetensen är tyvärr inte alltid på rätt nivå, och man förstorar detaljer till stora problem.
Manschetten skall klämmas mot brunnsväggen av klämringen. OM manschetten går ner under undersidan av ringen, så kan inte ringen pressas ända ner till sitt riktiga läge, och då klämmer den inte tillräckligt hårt mot brunnsväggen. Både ring och sida är lite koniska, ringen skall ned i sitt läge för att trycket skall bli så som brunnstillverkaren har tänkt sig.
Dum konstruktion egentligen. Hade varit bättre om ringen var lite större och meningen var att den inte skulle bottna. Då hade man alltid fått rätt klämkraft oavsett om manschetten stack ut under eller inte.
Det du beskriver är helt teoretiskt rätt, men i praktiken är det inte ett problem. Marginalerna i golvbrunnens utförande är så tilltagna att brunnsmanschettens tjocklek inte påverkar funktionen.H hempularen skrev:Problemet är (teoretiskt) att klämringen är INTE korrekt monterad om manschetten sticker fram.
Manschetten skall klämmas mot brunnsväggen av klämringen. OM manschetten går ner under undersidan av ringen, så kan inte ringen pressas ända ner till sitt riktiga läge, och då klämmer den inte tillräckligt hårt mot brunnsväggen. Både ring och sida är lite koniska, ringen skall ned i sitt läge för att trycket skall bli så som brunnstillverkaren har tänkt sig.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Tycker det är lika komiskt varje gång experterna ska hitta låtsasproblem..
Just felmonterade manschetter är väl i stort sett det enda de kan upptäcka på sina besök?
Just felmonterade manschetter är väl i stort sett det enda de kan upptäcka på sina besök?
OM det är en sådan brunn, har nog aldrig vart med om en sådan faktist. Vet inte om det är vanligt förekommande i sverige.H hempularen skrev:Problemet är (teoretiskt) att klämringen är INTE korrekt monterad om manschetten sticker fram.
Entreprenören lät heller inte ett dugg orolig att det skulle kunna bli skada (men han är ju part i målet). Jag är också rädd att själva åtgärden kanske leder till större skaderisk. Kanske får leva med detta avsteg i försäkringen. Just nu är bollen hos försäkringsbolaget - det visade sig att bolagets försäkring vid tidpukten för renoveringen låg i samma bolag så i bästa fall kanske de kan göra upp med sig själva.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
"If it ain't broke, don't fix it"E erikssonkarin skrev:Entreprenören lät heller inte ett dugg orolig att det skulle kunna bli skada (men han är ju part i målet). Jag är också rädd att själva åtgärden kanske leder till större skaderisk. Kanske får leva med detta avsteg i försäkringen. Just nu är bollen hos försäkringsbolaget - det visade sig att bolagets försäkring vid tidpukten för renoveringen låg i samma bolag så i bästa fall kanske de kan göra upp med sig själva.
Exakt!P Patrik Lidstedt skrev:
Och inte ens det märker dom, har renoverat badrum som inte haft en anmärkning från Anticimex, där det inte ens funnits varken klämring eller manschett.
Anticimex är klåpare!
Att en klämring inte sitter ordentligt pga att manschetten sitter under klämringen är mikroskopisk.
Självklart skall det göras ordentligt från början, men i detta fall skulle jag låta det vara, ha lite koll på klämringen bara.
Den risken det medför att börja peta på en bef manschett är inte liten.
Blir det en skada på manschetten så ryker hela badrummet.
Klicka här för att svara