Jag håller på och renoverar mitt badrum och har stött på ett problem. Huset är ett Elementhus som är uppbyggd av stående lådor som är 20 x 20 x240 cm. Lådorna är fyllda med sågspån.
Jag kan därför inte såga upp väggen och montera in vattenrör. Försökte borra ett snett hål genom väggen ner i källaren men borren på 40 cm var för kort. Dessutom finns det en järnstång i vägen och en betongvägg i källaren som stöd för badrumsgolvet.
Enligt säker våtrum får man bara ta upp hål i golvet för golvbrunn, toalettstol och avlopp till handfatet. Duschen är placerad vid kortväggen mot ytterväggen. Rören till handdukstorken, varm och kallvatten kommer upp vid dörren på andra kortändan. Det innebär att avståndet mellan duschen och hålen jag vill borra i golvet blir 2 meter och höjdskillnaden över golvbrunnen blir 2 cm. Räknade ut att det skulle behövas 55 liter vatten på golvet innan vattnet kommer i kontakt med rören. Det finns kromade plastbrickor som man skall montera på väggen för att det skall bli vattentätt funderar på att limma och skruva fast dessa på golvet för att få en vattentät anslutning. För att minimera risken för fuktskador har jag valt att lägga våtrumsfolie på golvet och över våtrumsmatta.
Frågan är om jag kommer att få underkänt om man skulle göra en våtrumsbesiktning.
Ursprungligen hade jag ett badkar med ett element framför badkaret och rören kom upp genom golvet under badkaret.
När jag monterar duschväggens aluminiumprofiler kan jag limma fast aluminiumprofilerna för att slipp borra i kakelplattorna?
Ett annat problem. Ska byta ut elementen i källaren och dessutom ha handdukstorkar men enligt monteringsanvisningen skall varmvattnet anslutas till underkanten av elementen. Eftersom rören till elementen sitter i taket skulle jag vilja vända upp och ner på elementen och ansluta rören till översidan. Kommer inte elementen att bli varma om jag matar in varmvattnet från översidan? Tycker att det ser fult ut om jag måste dra ner rören till golvet och sedan en slinga upp till elementen.

Det finns ett sätt att lösa rör genom gollvet: Borra ett 50 mm hål vertikalt (minst 60 mm från vägg), sätt i en rörstump HT avloppsrör som sticker upp 30 mm så att du kan göra uppvik av tätskiktet/plastmatta mot den. Fullt godkänt. Sedan för du vattenröret (15 mm eller så) genom HT-stumpen upp. Tekniskt och formellt borde det vara OK.

Äldre badrum har ju rör i golvet ibland, är det fel?

Det är inte rören i golv och vägg som är problemet, du får inte ha skarvar på dem inne i väggar och golv. I övrigt kan man nog dra dem hur man vill för nånstans ska de ju gå.
Elementen kan du mata hur du vill. ska du ha rör uppifrån får du ha vanliga anslutningar dock. Det du pratar om är väl de vanliga radiatorkopplen som finns,

Finns golvvärme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.