Byggahus.se

Ett gammalt epoxygolv i badrum till klinkers.

1. S
    Medlem · 2 inlägg

Snurrigast

Medlem
    Hej
    Jag har ett gammalt badrum o källaren där det stått en dusch tidigare. Golvet är det epoxy på.
    Jag kastar ut duschen och ställer in ett hörnbadkar.
    Sedan börjar jag fråga runt..om att lägga klinkers nu ovanpå epoxy. Svaret jag får är jag kan lägga klinkers direkt ovanpå utan att behöva ta bort. En säger att epoxy funkar bra som fuktspärr och en säger att det inte gör det. Dessvärre när jag börjar rota i badrummet ser jag att epoxy har släppt på ett ställe. Så börjar ta bort allt som det finns lite luft under.
    Fick tipset att gjuta lite ovanpå till en fin yta o att det täcker kanterna.
    Men då antar jag att ev fuktspärr nu är bruten så då måste jag antagligen lägga fuktspärr innan jag gör ngt mera. ?
    Men..då undrar jag..hur bra går det att lägga fuktspärr över det som är gjutet emot epoxy?? Finns det risk att det kan bli fukt ändå genom skarvarna då det är två olika material??? Även om jag fuktspärrar totalt hela golvet.
    Eller ska jag riva bort all epoxy...även den som sitter bra?? Eller ska man satsa på att flytspackla över detta för helt o hållet för att få en enhetlig platta att sedan sätta klinkers på ???
    Jag får lite olika svar lite här o där med vissa tvekningar så testar vad ni har för tankar kring det.

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej, och välkommen..
    En detalj som vi behöver ta hänsyn till är om det finns någon isolering i betongplattan?
    Några andra tecken på tillskjutande fukt?

3. S
    Medlem · 2 inlägg

Snurrigast

Medlem
    Inte sett ngt andra tecken på fukt ..
    Å vad det gäller betongplattan har jag inte en aning faktiskt då det var byggt innan jag tog över här.
    Det jag vet är bara att den här delen är byggt senare än själva huset.
    Kan hända att det finns på ng ritning över husets utbyggnad isåfall...? Får försöka se om jag hittar det....?

4. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Risken med att lägga klinker på ett bef epoxigolv är att Om den börjar släppa, så släpper även klinkern.
    Och som GoForlt skrev så är det viktigt att veta om det finns till tillskjutande markfukt under.
    Om så är fallet så skall epoxin bort! Ett källargolv med risk för markfukt skall aldrig tätas, och epoxi är tätt.
    Ock är epoxigolvet gammalt så skulle jag också ta bort allt, det brukar oftast vara begränsad
    tid på hur länge ett epoxigolv sitter.
    Mitt råd är att ska du vara säker på att undvika problem om några år så gör det ordentligt från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.